Startsida / Inlägg

Gaga är inte längre festens centrum

av Markus Larsson
Skärmavbild 2016-10-21 kl. 09.07.27
Lady Gaga fortsätter att leta efter en ny musikalisk identitet på ”Joanne”, utan att lyckas fullt ut. Foto: AP

Lady GagaRateLady Gaga
Joanne
Interscope/Universal

POP Det ser bra ut på papperet.
Den långa listan av celebriteter som gästar ”Joanne” tyder på att Lady Gaga vill skapa något annorlunda än sina tidigare skivor. Flera av namnen brukar inte heller förknippas med popstjärnan.
Den sarkastiska indiecroonern Father John Misty spelar trummor på ett spår. Florence Welch från Florence + The Machine ställer upp som duettpartner. Eftersom Gaga länge har varit ett stort fan av rockbandet Queens Of the Stone Age medverkar bandets sångare Josh Homme både som gitarrist och producent. Kevin Parker från Tame Impala och Beck vallfärdade också till inspelningarna i studion Shangri-La i Malibu, som numera ägs av skäggige kreddmogulen Rick Rubin.
Precis som Rihanna och Beyoncé verkar Lady Gaga inte vara intresserad av hitformler längre. Hon letar efter en mer oväntad och personlig ton. Anledningen till att resultatet blir halvlyckat kanske beror på producenten Mark Ronson.
Ronson är en expert på att göra nya generiska versioner av ett gammalt sound. Hans samarbeten med funkiga entertainern Bruno Mars är kanske det tydligaste exemplet.
Här anlitar Mark Ronson flera musiker från sina inspelningar med Amy Winehouse och Rufus Wainwright. Men eftersom han och Lady Gaga varit rädda för att musiken skulle låta omodern får producenten och låtskrivaren Bloodpop, som bland annat ligger bakom Justin Biebers ”Sorry” och Madonnas ”Body shop”, komma in tweeka arrangemangen.
Det kan vara en förklaring till att albumet blir otydligt och ängsligt. Varför välja en väg när man kan ta två?
Melodin i titelspåret är bland det bästa som Lady Gaga har skrivit. Och den varma duetten med Florence Welch i ”Hey girl” är ett lysande möte mellan Elton Johns ”Bennie and the Jets” och Prince.
Men för varje ”Joanne” finns det en ”A-yo” (jobbig country’n’b). Varje ”Hey girl” följs av en ”Come to mama” (en färglös och töntigt producerad pastisch på 60-talets flickpop). Och ”Dancin’ in circles” är i sin tur en sämre variant av ”Alejandro”.
Gentrifiering drabbar lika ofta artister som bostadsområden. Det ruffiga och fula och levande trängs undan av pengar. Få rika bostadsrättsföreningar vill ha en sjavig bar i området.
Det går att se en liknande utveckling hos Lady Gaga. Dansanarkin är borta. Men det är trevligt att umgås med hennes musik. Kanske till och med bo ett tag med några av låtarna.
Men festen pågår någon annanstans.

BÄSTA SPÅR: ”Joanne” och ”Hey girl” platsar i en spellista med Lady Gagas bästa låtar.
VISSTE DU ATT… Snurre Sprätt är Lady Gagas favorit när det gäller tecknade figurer?
LYSSNA OCKSÅ PÅ: ”How big, how blue, how beautiful” med Florence + The Machine. Emotionell och gotisk dramatik inslagen i karamellpapper.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB