Startsida / Inlägg

Solen om Manifestgalan: ”Budgeten och stjärnglansen skiljer sig”

av Rebecka Ljung
Solen. Foto: Pressbild
Solen. Foto: Pressbild

Bakom bandnamnet Solen döljer sig Erik Hillborg, Nils Dahlqvist, Gustav Karlsson, Olle Darmell och Johan Kilström. Ett inte så solmuntert gäng, om en ska tro bandets nyhetsbrev.
I det återkommande mejlet råder jantestämning samtidigt som popgruppen bakom ”Kom kom kom” (som Adam Lambert tycks ha hört) och ”Miljonär” kritiserar sånt som svenskarna gör för att hålla sig inom mallen. Kungafamiljen skriver de också om. Ett underhållande nyhetsbrev för den med torr humor.
Undertecknad tyckte att Solens comeback på en större livescen, på Manifestgalan i Stockholm, var en utmärkt ursäkt för att få räta ut frågetecken som väckts av det nu omtjatade nyhetsbrevet.
Manifestgalan hålls i morgon fredag, ledd av Hanna Hellquist och Jonas Lundqvist. Den prisar artister som till största delen jobbar oberoende eller indie, alltså utan ett storbolag i ryggen, samt hyllar fler genrer än de större galorna.
På fredagen släpper även Solen sin nya singel ”Olof, kära Olof”. Intervjun med bandet läser du här redan i dag.

Hej Solen! Hur känner ni inför scencomebacken på Manifest?

– Vi har köpt nya synthar som vi inte lärt känna än, så vi har panik. Tänk om de går sönder mitt i en låt så får vi stå och skämmas?

Ni hoppas på seger, läser jag. Hur ska den se ut?

– Underläge i halvtid, 0-2, som vänder med tre snabba sista tio minuterna – stående ovationer! Nä, haha, skämt åsido. Vi vill att det ska kännas bra och att alla ska tycka att det är kul. För det är ju därför vi håller på, för att det är så jädra roligt med musik! Eller, så länge ingen spelar fel eller gör bort sig blir det nog seger.

Hur vet ni när ni kliver av scenen på Manifest att ni har segrat?

– Sånt känner man. Om inte annat så kan man fråga varandra om deras upplevelse av framträdandet och sen sammanställer man känslorna. Vi brukar oftast känna likadant. Och vår producent Ulf ska se spelningen och har lovat att komma backstage sen och berätta vad som gick bra och vad som gick dåligt. Så han kan också hjälpa till att avgöra om det var en vinst eller förlust.

Hur många prenumererar på ert briljanta nyhetsbrev?

– 512 stycken. Men statistik vi tagit del av visar att det bara är 30 procent av prenumeranterna som läser mejlen. Det visar hur viktigt det är att göra sin röst hörd.

Vad har ni fått respons på senaste släppet?

– Vi har nästan bara hört glada hejarop. Men det var en på Facebook som skrev att hon hade hoppats på mer. Hon preciserade sig inte men vi kan ändå känna att vi håller med. Bättre kan vi. Och vi uttryckte explicit att folk inte skulle berätta om de tyckte den var dålig, så de flesta har lydit.

Varför vill ni spela på Manifest?

– De sålde in det så bra till oss. Det ska vara mycket folk och många som vill höra oss plus att det är ett bra tillfälle att prova nya låtarna. Och det tyckte vi lät rimligt, så vi tackade ja.

Vad är speciellt med just den här galan?

– Att det till stor del är ganska okända artister som är på plats.

Vad skiljer den från Grammis?

– Budgeten, framför allt, men även stjärnglansen. Vi säger inte att det ena är bättre än det andra.

Varför är det viktigt att det finns oberoende bolag och artister?

– Oberoende bolag och artister är bra för att de kan ge ut konstig musik som ingen lyssnar på. Och annan musik som inte så många lyssnar på men som man ändå, vid olika tillfällen, stöter på.

Vem måste vinna på galan?

– Vet inte.

Har ni gått på Manifest förr? Var det kul?

– Ja, det var okej kul. Galan var lite lång och vi vann inget, men annars var det kul.

Är ni galamänniskor?

– I teorin är vi hundra procent gala. Men vi blir sällan bjudna på galor, så vi får nästan aldrig leva ut den sidan. Men när det händer löper vi linan ut. Vi har ofta varit de enda med matchande kläder på de galor vi gått på. Något som bara fått oss att se löjliga ut.

Vilket pris skulle ni vilja ta hem på Manifest?

– Oj, svårt, men Årets musikvideo hade varit kul. Eller Årets nykomling.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB