Startsida / Inlägg

In Flames skalar av – och vinner på glädjen

av Mattias Kling
Vikariebasisten Håkan Skoger, Anders Fridén och Björn Gelotte flyttar vardagsrummet till Berns i Stockholm i kväll. Foto: Anders Deros
Vikariebasisten Håkan Skoger, Anders Fridén och Björn Gelotte flyttar vardagsrummet till Berns i Stockholm i kväll. Foto: Anders Deros

RateIn Flames
Pustervik, Göteborg.
Längd: En timme och femtio minuter.
Publik: Utsålda 750 personer.
Bäst: ”Wallflower”.
Sämst: Alla showinslag känns inte lika nödvändiga, om vi säger så.

GÖTEBORG. När ett vanligtvis hallfyllande band släpper på garden kan det bli hur kul som helst.
Genom att skala av och omvärdera lyckas In Flames med just det.
Måhända säger frontmannen Anders Fridén det bäst när han några låtar in i konserten konstaterar ”Det här är lite som att vara med oss i replokalen … fast vi är bättre nu”.
Med en sobert klädd scen – ett porträtt på Robert Wells, en jordglob, en soffa, några lampor och krukväxter – ska känslan troligtvis vara att kliva in i ett vardagsrum, en bjärt kontrast mot gruppens vanligtvis jättestora monsterproduktioner.
I stället lättar In Flames den här gången av arenatemperamentet. Inleder med en stråkkvartett som kör ett potpurri av valda stycken ur repertoaren och som sen återkommer på en rad nummer. Bjuder upp en kille på scenen som får hänga i nämnda soffa, halsa helium ur ballonger och får ensemblen som personligt husband i den akustiska mellanakten. Sätter spontaniteten före det millimeterperfekta och verkar på fullaste allvar ha kul på scenen i 110 minuter.
På alla sätt är det här en okonventionell spelning. Det mer intima formatet ger öppningar för att stuva om rejält i repertoaren, vilket ger oss såväl den initialt karriärgrundande duon ”Moonshield”/”The jester’s dance” som en cover på Nine Inch Nails rakbladsserenad ”Hurt” och Sverigepremiär för ”Reroute to remain”-rariteten ”Dawn of a new day”.
Allt är förvisso inte lika lyckat. Som om kvintetten emellanåt försöker överkompensera för avsaknaden av jätteshowen genom att i stället följa tankebanor som kommenteras av Fridén genom ”Har ni somnat än? Jag hade nog gjort det… det här var en jättekonstig idé” strax före ”Like sand”, men som hålls ihop genom den kollektiva glädje som förenar band och publik.
Så nog må det vara lite konstigt mellan varven. Okonventionellt och så knäppt som det kan bli när en hallfyllare tar steget ner och omvärderar sig själv.
Och som på samma gång gör stor underhållning av det överraskande.

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

LÅTLISTAN 1. Medley 2. Alias 3. Before I fall 4. All for me 5. Moonshield 6. The jester’s dance 7. Only for the weak 8. Like sand 9. In my room 10. Hurt 11. Through oblivion 12. Dawn of a new day 13. Come clarity 14. The truth 15. Paralyzed 16. Cloud connected 17. The quiet place 18. The end 19. Wallflower

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB