Startsida / Inlägg

En alltför stram kostym Homm(e)ar Queens Of The Stone Age

av Mattias Kling
De här fem musikerna hör du på nya albumet. Inga andra – för en gångs skull. Foto: Andreas Neuman
De här fem musikerna hör du på nya albumet. Inga andra – för en gångs skull. Foto: Andreas Neuman
Queens Of The Stone Age ”Villains”RateQueens Of The Stone Age
Villains
Matador/Playground

ROCK I ett avsnitt av det kulinariskt vinklade reseprogrammet ”No reservations” bjuder Josh Homme in Anthony Bourdain till sina hemtrakter i den kaliforniska öknen för  att söka en förklaring till varför denna karga plats, belägen två och en halv timmes bilkörning från Los Angeles, har så stark inverkan på sina invånare och besökare.
Paret halsar tequila, äter rökiga bbq-ribs och entrecotestekar, skjuter pilbåge på en Jethro Tull-lp och skriver musik i det som den reslige frontmannen kallar ”paradiset för en liten grabb” – en plats som ser ut precis som Queens Of The Stone Age låter.
För lika mycket som Quentin Tarantino ofta tycks formge sina filmer utifrån soundtracken gör Palm Desert-kvintetten musik som temperamentsmässigt speglar krocken mellan det urbant glamourtörstande och det mest ödsliga USA. En plats där stepplöpare rullar fram i neonljuset, där barerna i bästa fall kan kallas syltor och där jukeboxen alltid är laddad med såväl funk och soul som rock ’n’ roll och psykedelia.
”Villains” är det sjunde vykortet från denna avkrok på den musikaliska vischan. Men där föregångaren ”…Like clockwork” (2013) var en tämligen mörk och gisten historia, färgad av huvudpersonens kamp mot såväl depression som en livshotande bakterieinfektion tre år tidigare, är det här ett avsevärt mer uppspelt Queens Of The Stone Age som visar upp sig på de nio spåren. Inte bara för att en munter busvissling dyker upp i introt till ”Head like a haunted house”.
Om många av gruppens tidigare nummer verkar ha varit avsedda att få lyssnarna att svänga på höfterna är känslan nu snarare att de ska dansa. Med hela kroppen.
Märk bara hur elegant ”Un-reborn again” byggs upp, lager för lager, från ett ensamt basriff till finalens saxofonutlösning. Hur singeln ”The way you used to do” låter som Van Halens ”Hot for teacher” spelad av ZZ Top eller hur gitarrarrangemangen skallerormsslingrar sig runt varandra i ”Fortress”.
För dessa välljud ska producenten Mark Ronson (Adele, Amy Winehouse med flera) ha en eloge, men samtidigt har uppstädningen gått lite för långt. Det känns som att britten har hållit vildhjärnan Homme tillbaka, tyglat experimentlustan – och på så sätt dragit ut gruppen ur det laglösa ökenlandskap där den verkar som bäst.
För samtidigt som en dansar vill en ju också ha lite att tänka på i pauserna. Så att säga.

BÄSTA SPÅR: ”Villains of circumstance” må ha en huvudmelodi som bär klara likheter med Tears For Fears ”Everybody wants to rule the world” men albumets dramatiska final drar ut samtliga nervtrådar ur kroppen och spelar på dem.
VISSTE DU ATT … …”Villains” är det första albumet där ensemblen inte använder sig av några gästartister? På tidigare alster har vi hört bidrag från exempelvis Chris Goss (Masters Of Reality), Dave Grohl (Foo Fighters), Trent Reznor (Nine Inch Nails), Mark Lanegan och – Elton John.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: ”Echolocation” med Gone Is Gone. I QOTSA spelar Troy Van Leeuwen andrafiol jämte Josh Homme men i detta sidoprojekt drar han jämnt lass med Troy Sanders (Mastodon), Tony Hajjar (At The Drive-In) och Mike Zarin. Gruppens intressanta debutalbum flög många förbi då det släpptes tidigt i januari i år.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB