Startsida / Inlägg

H&M försöker trolla metalpubliken – eller?

av Mattias Kling
Redan det här var tokigt nog. Men håll i er – det blir tossigare här nedan. (Foto: H&M)
Redan det här var tokigt nog. Men håll i er – det blir tossigare här nedan. (Foto: H&M)

Internet gick lite bananas i går kväll över vad som tycktes vara ett samarbete mellan svenska klädkedjan H&M och svenska undergroundpromotorn Strong Scene Productions. Det hela lanserades bland annat med en pressrelease, som ni kan läsa i sin helhet när nedan, som sändes ut bland annat till väletablerade nyhetstjänsten Metalsucks, och som mycket väl skulle kunna vara ett aningen för tidigt aprilskämt – om det inte hade varit så pass väl underbyggt. Pressrelease H&M I och för sig är draget inte så rubbat som det kan verka. Klädjätten har de senaste åren försökt kapa åt sig en allt större del av den lukrativa merchandisekakan genom samarbeten med bland andra Motörhead, Metallica, Guns N’ Roses samt nu senast – ve och fasa – Slayer.

Men så fort det börjar grävas i historien bakom Strong Scene Productions, ett för mig totalt obekant namn fram till cirka klockan 23.35 i går kväll, så väcks en rad frågetecken. Klart är emellertid att H&M de facto i sin vårkollektion släpper en bomberjacka som har patchats med ovan nämnda ”grupper” samt en tischa som pryds av signaturen Mortus (vilket det förvisso finns minst minst sex akter som kallar sig, dock inte ovan nämnda).

Jag ämnar inte fördjupa mig i alla turer här. Mina väldigt kompetenta kollegor håller just nu på och reder ut detta enligt journalistikens alla regler. Men klart är att om det är ett trollande som på något sätt involverar H&M så är det totalt misslyckat att försöka lura metalscenen med något som är så lätt genomskådat – är det privat initiativ så hjular jag ända från Kungsbron ner till Hamngatan 22.

Oomtvistligt är i alla fall att Strong Scene Productions via sin Facebooksida tagit tillbaka alla eventuella kopplingar till modegiganten. Men att detta naturligtvis ska tas med en nypa salt, då det naturligtvis bygger på mytbildningen att någon eller några skulle gått så långt i sitt trollande att de hittat på en helt fejkad mytbildning runt några rätt kackiga och föga begärliga klädesplagg.

Uppdatering: Under dagen har min kollega Rebecka Ljung jobbat med storyn. Du kan läsa vad hon har kommit fram till här. Men det sista ordet lär inte vara sagt därmed.

Länkar: Strong Scene Productions (Facebook, Youtube), H&M (Mortus-tröjan, bomberjackan)

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB