Startsida / Inlägg

Moroder mer än mustasch-maskot

av Per Magnusson
giorgiomoroder
Giorgio Moroder är kanske inte nyskapande längre men vi unnar honom fler dj-spelningar. Foto: Barry Brecheisen/AP

moroder4RateGiorgio Moroder
Déjà vu
RCA/Sony

POP Vi har nästan alla en relation till Giorgio Moroder, oavsett om vi vet det själva eller inte. Jag hade ingen aning om att min började redan när jag – så hest min klara pojkröst förmådde – skrålade med i Edoardo Bennato och Gianna Nanninis VM-låt ”Un’ estate Italiana” i trädgården inför fotbolls-VM i Italien 1990. Och hade någon sagt till mig att låten var skriven och producerad av samma man som låg bakom Donna Summer-skivorna som pappa spelade på sin Pioneer-stereo hade jag nog bara ryckt på axlarna och gjort ännu en utspark mot takfönstret.
25 år senare ger den nu 75-årige mustaschprydde producenten ut sitt tolfte studioalbum, där han jobbar med unga artister som Sia, Charli XCX och Mikky Ekko. I vilket annat fall som helst skulle det framstå som desperat. Men inte för den italienska disco- och dansmusikpionjären, som alltid arbetat med samtidens popstjärnor. Efter att ha gjort vad som kallas den första technolåten ”I feel love” med Donna Summer 1977 skrev och producerade Moroder hits åt David Bowie, Barbra Streisand och Elton John. När åttiotalet tonade ut klingade även Moroder långsamt av likt ett alptopps-reverb från hans ”Topgun”-tryckare ”Take my breath away”.
Men tack vare Daft Punks hommage ”Giorgio by Moroder” på förrförra årets hyllade album ”Random access memories” lever legenden från Sydtyrolen i dag Avicii-liv världen runt som dj. Som hade han under alla år av bilformgivningsprojekt, långluncher och mustaschtrimning vetat att framtidens rockstjärna skulle vara producent och låtskrivare med laptop.
Just framtiden – och jakten på ljudet av den – har alltid varit central i hans skapande.
Men där Giorgio Moroder på det sena 70- och tidiga 80-talet definierade framtiden är han 2015 snarare en del av samtiden. Eftersom Moroder inte riktigt behärskar dagens breda dansmusik lyckas han ändå stundtals skapa någon form av ny musik i gränslandet mellan edm, pop och disco. Men ”Déjà vu” är framför allt ett trevligt, värdigt discoalbum där italienaren typiskt döper en sång till ”74 is the new 24”.
Albumets främsta syfte ska vara att ge Giorgio Moroder fler dj-spelningar. Om 75-åringen – som verkar ha levt ett extremt bekvämt liv – vill softa runt och spela skivor en stund till är jag den första att unna honom det.

BÄSTA SPÅR: ”La disco”. En funkig gitarr, discostråkar och Moroders favorit-bpm 128.
VISSTE DU ATT… svenska artisten Marlene medverkar som gästsångerska och låtskrivare på albumet med låten ”I do this for you”.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: Hela Moroders musikaliska gärning som spänner över sex decennier. Från Donna Summers ”Love to love you baby” till senaste Sia-singeln ”Déjà vu”.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Fred Balke & Jennifer Laxén
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB