Startsida / Inlägg

Taco hej – så här kränger Europe bilförsäkringar i USA

av Mattias Kling

Exakt hur mycket pengar Joey Tempest och resten av bandet drog in på sin största hit – etta i 25 länder samtidigt talar sitt tydliga språk – under åren 1986 och 1987 är fortfarande lite oklart.

I min bok ”Only young twice – Historien om Europe” gjorde jag en ganska ingående djupdykning i ensemblens ekonomi under denna ytterst fruktbara period. Genom att granska gängse branschpraktika, som vid denna tidpunkt gav en ungefärlig avkastning på tio kronor till gruppen per såld lp gav det en nätt summa på i runda slängar 65 miljoner bara för albumet ”The final countdown”, medan Tempest som kompositör även ska ha kunnat tillgodogöra sig runt 24 miljoner från copyrightbyrån NCB.

Därtill kommer även övriga intäkter, likt Stimersättning, pengar då musiken spelas i radio eller tv eller framförs live – eller säljs till något hugat företag som önskar använda sig av dess lättigenkännliga syntfanfar för att kränga produkter eller tjänster.

Kort sagt: ”The final countdown” är och förblir en rejäl guldkalv för gruppen och dess frontman.

Och nu tickar det in ytterliga kulor i börsen, då Europe har gått i allians med det amerikanska försäkringsbolaget Geico, enligt uppgift landets näst största efter State Farm.

Inte mycket att orda om detta. I en bransch där traditionella affärsmodeller har fått se sig pulvriserade gäller det att håva in där det är möjligt. Det gäller medievärlden, det gäller tjänstenäringen – och det gäller de artister som livnär sig på sin musikaliska verksamhet.

Resultatet av alliansen mellan Europe och kapitalet är i alla fall en halvminutlång reklamfilm, där en kontorsarbetare kör en burrito i mikrovågsugnen. Och där fem svenska mogenhårdrockare plötsligt dyker upp och spelar sin signaturmelodi medan gnistorna sprutar om dem.

Vad exakt detta har att göra med bilförsäkringar övergår nog mitt begränsade förstånd. Men nedan kan ni i alla fall granska resultatet tillsammans med en så kallad bakom kulisserna-sammanfattning.

Europe vann för ungefär en månad sedan årets Rockbjörn i kategorin Hårdrock/metal och återvänder snart till svenska scener för en kort inomhusturné. Premiären sker på KB i Malmö nästa söndag, den 20 september, medan den braskande finalen äger rum på Gröna Lund i Stockholm den 25:e.

Dyk gärna upp med en burrito och njut av svensk mogenhårdrock som knappast vissnar med åren.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB