Framtidsfestivalen Sónar hittar hem
avPå Sónar kan du få en föreläsning i framtidsmusik eller bara låta den mullrande basen värma dina warehouse-frusna tår.
Festivalen har verkligen hittat hem på Nobelberget i Sickla.
Sónar föddes i Barcelona 1994 och har idag ynglat av sig till städer runtom i världen från Reykjavik till Kapstaden. Förra året flyttade den svenska upplagan från mysiga Münchenbryggeriet till Waterfront. Det resulterade i en olycklig känsla av konferens med valfritt telekom-företag. De två brittiska vänner jag hade som sällskap fick alla sina fördomar om det stiffa Stockholm infriade.
Men på Nobelberget med sina tre scener, två inomhus och en utomhus, känns det som Sónar har hittat sitt definitiva hem.
Stockholms Jens Duvsjö spelar på den mellanstora scenen. Det här är första gången jag ser hans Duvchi göra en ”riktig” konsert. Med sig har han två tjejer på stråkar och två killar på dator. Duvchi har en ganska tillbakalutad inställning till detta med konsert. Han klamrar sig fast vid sin vattenflaska som vore det hans snuttefilt. Men han behöver inga stora gester när han snyggt gifter Lennonska popmelodier med r’n’b och lyrisk romantik i ”Ooh mama”, ”Sleep” och den förföriska debutsingeln ”Turtleduvs”.
San Francisco-baserade Holly Herndon gör musik som är hypnotisk, lycksalig och störig och ofta alla tre sakerna på samma gång. De uppcuttade röstfragmenten och de svävande beatsen som lämnar hennes laptop får mig i bland att tänka på Aphex Twin, men framför allt låter det som ingenting annat jag någonsin hört. Konserten påminner om en föreläsning i framtidsmusik. Och Herndon är faktiskt doktorand vid Stanford university, där hon studerar komposition. Holly har även kvällens bästa visuals.
Yung Lean och hans kompisar Yung Gud och Yung Sherman i kollektivet Sad Boys (den senare spelar på festivalens andra dag) har fått en hel ung värld på fall med sin oemotståndligt slappa take på modern hiphop och r’n’b. Det märks på den förväntansfulla klungan ryggsäckar och gympapåsar som samlats framför scenen innan konserten. Stämningen går liksom att ta på. I förrgår släppte Yung Lean dessutom ett nytt album med namnet ”Warlord” ut ur det blå. Titelspåret får sin livepremiär ikväll.
Trion bjuder på spöklika beats och dimmigt flow genom autotune framför en backdrop av eldsprutande drakar. Det gensvar och den kärlek Yung Lean & Co får från publiken är en stilstudie i hur en internetkult får liv och växer till en alldeles egen liten subkulturell verklighet. Det känns faktiskt ganska stort att se den lilla konserten.
Addera spansk öl på plastglas och mullrande bas som håller warehouse-frusna tår varma. Den tredje Stockholms-upplagan av Sónar verkar bli den bästa hittills.