Startsida / Inlägg

Dream Theater söver, förtjusar, irriterar och fängslar

av Mattias Kling
Progmetalgiganternas pråliga scenbygge verkar mestadels ha mycket roligare än frontmannen. Foto: Carolina Byrmo
Progmetalgiganternas pråliga scenbygge verkar mestadels ha mycket roligare än frontmannen. Foto: Carolina Byrmo

RateDream Theater
Cirkus, Stockholm.
Längd: 160 minuter, inklusive 20 minuters paus.
Publik: 912 personer (morgonens konsert är utsåld).
Bäst: Själva dramaturgin på årsfärska albumet blir tydligare då den visualiseras.
Sämst: James LaBrie har ingen av sina större kvällar.

Oräddheten och envisheten är bara att applådera.

New York-kvartetten har en ny skiva att spela.

Det gör den.

Och inget mer.

I den paus som är förlagd till 90 minuter in i giget messar en bekant, enligt egen utsaga en hängiven beundrare, att han har varit nära att somna fem gånger redan under den första akten.

För nog kan det anses utmanande även för en inbiten Dream Theater-teoretiker att hålla sig alert igenom det infallsrika myller av idéer och infall som utgör ”The astonishing”, i cd-formatet fördelat över två skivor och trettiofyra stycken. Även i ett sammanhang där historien bildsätts av lyxiga lcd-skärmar som pumpar bjärt kolorerade datoranimationer så ögonen nästan får intryckskollaps efter en timme.

Att dyka upp endast med nämnda skiva på repertoaren är såväl djärvt som självgott och lyckat. För den stora behållningen är att själva grundhistorien, en i och för sig föga originell hjälteskröna, framträder tydligare då den gestaltas och tillåts växa fram i takt med musiken. Tanken bakom vissa diffusa tonejakulationer blir tydligare, tematiken distinktare, märkligheterna mindre konstiga.

Men samtidigt gör själva utformningen att det blir lite mer som att gå på bio, eller teater för den delen, än en regelrätt konsert. Medlemmarna springer ut och in på scenen (speciellt sångaren James LaBrie som verkar ha en extra röstjobbig kväll) så fort deras respektive instrument inte behövs, största spontanjublet kommer efter John Petruccis solosprut i ”A new beginning” och det är sällan som uppdelningen mellan betraktare och betraktade raseras på allvar.

En sällsam erfarenhet är det helt klart. Ömsom sövande och fängslande, understundom riktigt vacker och irriterande om vartannat.

Sa jag att allting naturligtvis är fläckfritt och övermänskligt överstyvt spelat?

Nu var det gjort också.

Fotnot: Dream Theater spelar på Cirkus i kväll igen.

LÅTLISTAN Akt 1:1. Descent of the Nomacs 2. Dystopian overture 3. The gift of music 4. The answer 5. A better life 6. Lord Nefaryus 7. A savior in the square 8. When your time has come 9. Act of Faythe 10. Three days 11. The hovering sojourn 12. Brother, can you hear me? 13. A life left behind 14. Ravenskill 15. Chosen 16. A tempting offer 17. Digital discord 18. The x aspect 19. A new beginning 20. The road to revolution Akt 2: 21. 2285 entr’acte 22. Moment of betrayal 23. Heaven’s cove 24. Begin again 25. The path that divides 26. Machine chatter 27. The walking shadow 28. My last farewell 29. Losing Faythe 30. Whispers in the wind 31. Hymn of a thousand voices 32. Our new world 33. Power down 34. Astonishing

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB