Startsida / Inlägg

Sabatons resa blir konsertens ryggrad

av Joacim Forsén
Foto: Rickard Nilsson.
På en fullstor arenascen som i kväll märks det vilket tryggt och stabilt band Sabaton har blivit. Foto: Rickard Nilsson.

RateSabaton

Festival Stage, Sweden Rock
Publik: Förmodligen runt 20 000 personer.
Längd: Drygt en timme och 45 minuter.
Bäst: Framför allt andra halvan av konserten, med ”The art of war”, ”Attero dominatus” och elddränkta ”Night witches” som största utropstecken,
Sämst: ”Gott mit uns”, där resten av frontlinjen tar hand om sången medan Jocke är ute och byter om, håller inte alls nivån.

NORJE. För 17 år sedan delade de ut demos Sweden Rock. I kväll är de final på festivalens största scen.
Sabatons imponerande resa blir en känslosam ryggrad i hela konserten.

Alla årgångar av Sweden Rock har sin uniform, ett årgångsvin. Som när en viss vinnare i en rockbandstävling återförenades 2004 och hela Norje tycktes ha Europe-tröja som obligatorisk klädkod.
I år har Sabaton-kläderna tagit över festivalen. De är överallt. Därför är det inte heller ett dugg förvånande att power metal-bandet har publikens kärlek från första stund. Stödet är så konstant kraftfullt att frontmannen Joakim Brodén ständigt ser ut att behöva nypa sig i armen. Då och då har han svårt att hålla sig för skratt.
Det är ingen blygsam produktion Sabaton firar sitt första headline-gig på Sweden Rock med. Pyrotekniken tickar pengar i varje låt. Två pansarvagnar tar upp halva scenen, trummisen Hannes Van Dahl skjuter upp ur en av dem. Ljusshowen är lite överallt. I extranumren brinner scenkanterna konstant i en kvart.
Samtidigt visar Sabaton snabbt att det är på den här nivån de hör hemma. Framför andra halvan av spelningen är en skarp uppvisning i den krigstokiga pansarmetal de har gjort till sitt signum. Då har de också hunnit ta sig förbi konsertens svagaste länk, de svenska versionerna från ”Carolus Rex”-plattan där Sabaton uppenbarligen blir Nordman-folkliga men låter betydligt sämre. Sången har inte alls samma kraft, texterna blir svårsmälta. Speciellt när frontmannen försvinner ut i kulisserna för att byta om och basisten Pär Sundström och gitarristerna Chris Rörland och Thorbjörn Englund i stället delar sången i ”Gott mit uns”.
Med sin senaste sättning har Sabaton blivit ett tryggt och stabilt band, det märks verkligen i kväll på en fullstor arenascen. Med Iron Maiden-gymnastik, befriande självdistans, tajt och kraftfullt spel och den snyggt synkade showen gör kvintetten få misstag.
Men det är ändå inramningen som ger det där extra lyftet. När Brodén vänder ryggen mot publiken i slutnumret ”Metal crüe” och torkar en tår under konfettiregn och fyrverkerier finns det inga tvivel om vad den imponerande resan betyder för bandet.
Och det är svårt att inte känna med dem.

LÄS MER: Stor intervju med Sabaton om nya albumet, kontroverserna och relationen till de avhoppade medlemmarna

 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Fred Balke
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB