Startsida / Inlägg

Way Out West-grundaren: ”Skriv att det är sista”

av Rebecka Ljung
Ola Broquist, grundare av Way Out West och vd för Luger. Foto: Selfie.
Ola Broquist, grundare av Way Out West och vd för Luger. Foto: Selfie.

Ola missar ej:
Kamasi Washington
Anohni
Dua Lipa
Agrikulturs femrätters

På torsdag strösslar Way Out West-festivalen musik över Göteborg igen. Det blir festivalens tionde år – och rykten har viskat att det kan bli det sista.
Musikbloggen har tagit ett lite längre snack med grundaren och Luger-bossen Ola Broquist, som snackar ryktet, Morrissey, den stoltaste bokningen, köttet (eller snarare inte köttet), årets nyheter med mera … Du hittar också hans egen tipslista här intill.

– Vi gör det här så länge vi tycker det är kul och att vi kan göra det bra och spännande. Jag tycker vi ha åstadkommit mycket på de här tio åren. Sen säger man lite då och då att man kanske ska ge sig snart, säger Ola Broquist i telefonen från en flygplats. Han har just varit i Göteborg och tittat till området.

Blir det sista gången i år? Ryktet har surrat sedan i fjol.

– Det är ett spännande rykte. Jag tycker det är grymt att det kommer igång såna rykten. Ja, det kan det ju vara. Skriv att det är sista, säger Ola Broquist och skrattar till.

Hmm… Hur ser det ut med maten i år?
– Det är vegetariskt fortfarande, och i år blir det utökat veganutbud och höjd kvalitet. På det helt nya området Höjden satsar vi på ännu mer på kvalitativ mat, med Agrikulturs vegetariska femrättersmeny i spetsen. Vi bygger en liten lyxrestaurang med 40 platser.

Vad händer mer på Höjden?

– Där huserar också WOW talks och intima konserter med bland andra José González och Amanda Bergman.

Tycker du att Way Out West var i framkant när ni slopade köttet?

– Ja, det var ett ganska djärvt steg då, och jag hoppas att vi har varit lite av en katalysator i diskussionen. Det är skitintressant att man kan använda en festival så. Vi har fått jättemycket respons av allt från kids som vill ha vegetarisk dag i skolan till evenemang som vill köra vegetariskt. Så, på nåt sätt har vi bidragit.

Vilken bokning är du mest stolt över i år?

– Jag är jättejätteglad att vi äntligen får hit PJ Harvey! Henne har vi försökt med varje år sedan vi startat festivalen – och nu lyckas det! Det känns som ett jubileum för oss! Hon blir bättre och mer relevant ju mer tiden går. Så det känns grymt.

– Och vi har höga förväntningar på att Morrissey ska leverera storartat, nu när han slipper tjafsa med folk om korv och hamburgare och sådär. Det borde vara en bra miljö för honom att vara på bra humör i. Vi har alltid tyckt att han borde spela på Way Out West. Äntligen!

Vet Morrissey att festivalen är vegetarisk?

– Han brukar ha ganska bra koll, den där jäveln. Så han borde veta om det. Hoppas han vet!

Vad har hindrat att ni fått dit de två jättarna tidigare?

– Ibland kan det vara så långa led mellan festivalen och artisten, så fast man själv tycker att det vore så jäkla klockrent, kommer man inte genom. Eller så har man otur, så det inte passar in i schemat. Artisten följer kanske ett visst turnémönster, och är i Asien i augusti.

Har några artister surat över den helvegetariska menyn?

– Det är taskigt att säga vem, men en internationell, ganska stor artist var riktigt jävla sur första året. Men genomgående har det varit otroligt positiva tongångar från artisterna på den grejen. Det är nån enstaka som muttrar.

Hur ser jämställdheten ut bland era artister i år? Är det viktigt för er?

– Jag tror att vi är någonstans kring 40-60 just nu. Så vi ligger ganska bra till, men totalt sett som bransch är vi bedrövliga. Det händer med i Sverige än i de flesta andra länder, så jag tror det är en ganska kort tidsfråga tills fler festivaler är mer jämställda.

– Det defaultmässiga utbudet som kommer från agenter domineras fortfarande starkt av manliga artister. Så man måste jobba aktivt, och det gör vi. Det problematiska är väl de som skiter i att jobba med det. Myten om att det inte finns lika många bra kvinnliga artister är krossad nu.

När ni strävar efter en jämställd affisch – anser du att ni då har valt bort eller missat några akter för att de var män?

– Nä, det tycker jag inte. Om man tycker det är problematiskt att boka tjejer för att man går miste om män, är man på fel spår. Det har funnits så mycket utrymme för männen i många år.

– Jag vill komma ifrån polariseringen. Att man bokar en bra line-up, och så småningom är det en naturlig grej att den blir jämställd.

Finns det planer på att starta Way Out West utomlands?

– Vår målsättning när vi startade festivalen att vi alltid skulle tänka på den som en internationell angelägenhet. Vi ska inte mäta den i svenska mått, utan att den ska hålla internationellt i alla perspektiv. Och andelen utländska festivalbesökare och utländska journalister ökar hela tiden.

– Att exportera är bara en tankelek, men vi har fått väldigt mycket frågor på det. Vi får se…

Hur tänker ni bakom WOW kring våldtäktsproblematiken på festivaler?

– Vi har inte haft den här sortens problem på Way Out West eller Music & Arts. Vi jobbar med polis, social resurs, organisationer och utbildning så folk ska veta hur de ska agera om saker inträffar. Så vi känner att vi är ganska väl rustade som festival.

– Men det är viktigt att som bransch samla sig och agera. Försöka ta fram gemensamma riktlinjer. Framför allt känns det dock som ett samhällsproblem: Och det är förjävligt att kvinnor ska känna sig otrygga. Det måste till en attitydsförändring, som alla på något sätt måste vara med på.

LÄS ÄVEN: Way Out West blir mjölkfri
LÄS ÄVEN: Popduon hyllar mjölkfritt Way Out West – dissar Arla
LÄS ÄVEN: ”Skrämmande bra, PJ Harvey” (recension från Roskilde)

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB