Startsida / Inlägg

En sensuell daskbuffé som vänslas med stil

av Kristin Lundell
FIfty Shades Darker
Tove Lo, Zayn och Taylor Swift seglar ihop med Jamie Dornan och Dakota Johnson på ”Fifty shades darker”-kryssningen.
Fifty Shades Darker Rate

Diverse artister

Fifty shades darker (soundtrack)

Universal

POP Det går förstås inte att tänka bort den hissade flagga som John Legend, Tove Lo, Sia och The Dream här seglar under: ”Fifty shades darker” – det vill säga film två i ”Femtio nyanser av honom”-trilogin. Inte kan väl någon av de inblandade ha sett den första filmen som hade premiär 2015? Maken till misogyn kontraktsmangling – hela filmen handlar ju bara om det där kontraktet – får man ju leta efter. Personkemin mellan huvudrollsinnehavarna Dakota Johnson och Jamie Dornan var dessutom så plågsamt iskall att man ville smiska sig själv bara för att splittra smärtan.
Med det sagt: Softa ljuset (men ha det ändå ganska starkt för för nitton låtar är ändå nitton låtar), öppna en flaska bättre rött (cirka medelpris) och låt oss gemensamt luta oss tillbaka för att bli förförda av musiken. Men vänta? Var är alla gitarrer med något fuktigt i blicken? Den pilska piccoloflöjten? Herregud, ska man behöva ta med sin egen ostbricka till den här sensuella daskbuffén? Ja, tydligen. För 2017 handlar ett erotiskt filmsoundtrack inte om att få sina öron varsamt kittlade av Kenny G:s mjuka tungspel. Det är istället som att rusa genom älskogen med en extremt vältränad hifi-psykopat efter sig. Ungefär som att Jamie Dornans mördare från tv-serien ”The fall” flåsar en i nacken.
Men nu skruvar vi av korken på en flaska rött till (lite billigare, definitivt under hundralappen) och blir en smula ärliga med varandra.
Detta är inte dumt alls.
Öppningsspåret där den före detta One Direction-medlemmen Zayns falsett möter Taylor Swift i ”I dont’t wanna live forever (fifty shades darker)” får kroppen att vilja dansa tryckare med sig själv. Det är skivans bästa låt ihop med Halseys ”Not afraid anymore”, ”Pray” med JRY och Rooty och Tove Los elektropopsmocka ”Lies in the dark” då. Den sista kommer att spelas varm på landets alla pilates barre-pass. Men vänta – det är ju de fyra första spåren på albumet? Jag vet. Jag kan ta lite mer vin. För det är egentligen synd att denna samling låtar ska behöva vänslas i ett sådant skräpsammanhang som den här filmen. Här har vi ju både JP Coopers svulstiga känslostorm ”Birthday”, svettiga nattklubbshånglet ”Cruise” med Kygo och Andrew Jackson och Sias pianosnyftare ”Helium”. Det är bara kräkas i taxin som fattas för att det ska vara en helkväll på stan.

BÄSTA SPÅR: Det kan vara matlagningsvinet som talar nu så här under skivans sista spår men Danny Elfmans instrumentala ”Making it real” är väldigt behaglig med sina stråkar och stora gester. Fast inte kan den slå Tove Lo, Zayn och Taylor Swift.

VISSTE DU ATT… den sista delen i trilogin – ”Fifty shades freed” – spelades in samtidigt som ”Fifty shades darker” och har premiär i februari 2018? För sitt samarbete i första filmen vann Dornan och Johnson priset för ”sämsta kombo” på Golden Raspberry Awards.

LYSSNA OCKSÅ PÅ…Okej, nu måste vi nyktra till. Om det är någon som skulle kunna hjälpa till genom att kasta en isboll med perfekt precision mot skrevet är det Dennis Lyxzén. Tur att hans INVSN släpper ”The beautiful stories” samma dag som ”Fifty shades darker” går upp.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB