Startsida / Inlägg

Polarprisvinnande mix med Gorillaz

av Markus Larsson
Gorillaz
Gorillaz vill fånga undergångskänslan efter att Donald Trump vann amerikanska valet. Snubben längst till höger, mer känd som Murdoc, har en grön och seriös manspread på gång. Foto: Warner
GorillazRateGorillaz
Humanz
Parlophone/Warner

POP Det brittiska animerade bandet som är lika förtjusta i bokstaven z som svenska dansband är tillbaka.
Albumet är en koloss. Här får Damon Albarn, som är Gorillaz tillsammans med animatören Jamie Hewlett, kavla ut sin kreativitet i 20 spår. (26 på ”deluxe”-versionen.)
Musiken är inspirerad av Donald Trump. Med ”Humanz” ville Albarn göra ett partyalbum för undergången, ett soundtrack till en värld där ett vitt argt troll kan bli USA:s president.
I en intervju förklarade Damon att musiken skulle spegla känslan efter att Trump vann. Musiken hade tre ledord:
smärta, glädje och angelägenhet.
Som vanligt är gästlistan nästan lika lång som röda mattan till amerikanska Grammy-galan.
Gorillaz har alltid varit en utmärkt ursäkt för Albarn att sätta olika namn efter ”featuring” i låttitlarna.
På ”Humanz” anlitas bland andra rapparna Vince Staples, Pusha T, Zebra Katz och Danny Brown. De får sällskap av soullegendaren Mavis Staples och hiphoppionjärerna De La Soul. Färska soulnamn som Kelela presenteras bredvid gamla ikoner som Grace Jones.
Albarn har en smakfull fingertoppskänsla. Men med tanke på hur många som medverkar börjar man nästan undra om någon över huvud taget tackade nej när han frågade? Ja, tydligen var Dionne Warwick, Morrissey och Sade upptagna med annat.
”Humanz” är en ”allt du kan äta”-buffé. Fånigt funkiga basgångar och beats som Albarn verkar ha programmerat på studions billigaste synth lägger grunden. Resten är en modern genremix som borde få Polarprisjuryn att vilja ta på sig gycklarluvan och spela luta av lycka.
Flera gäster är dock större stjärnor än musikens melodier. Vissa av dem, som Grace Jones i det elektroniska rockexperimentet ”Charger”, blir inte så mycket mer än ett just ett namn bredvid en titel.
”Strobelite”, där den genreöverskridande r’n’b-artisten Peven Everett tar med sig refrängen upp till Chicagos mest strålande househimmel, är däremot briljant. Likaså den vrickade och besjälade gospeln i ”Hallelujah money”.
Men ”Humanz” hittar inte sin form förrän Damon Albarn stänger dörren och plockar fram sin mest jetlaggade röst. I ”Andromeda”, ”Busted and blue” och ”She’s my collar” duggar ett kallt nattregn över musiken.
När det gäller Gorillaz ska Damon Albarn helst inte flytta sig för långt bort från den mästerliga singeln ”On Melancholy Hill”.
Musiken är alltid som bäst när han sitter däruppe på sin ensamma och melankoliska kulle.

BÄSTA SPÅR: ”Andromeda” och ”Hallelujah money”. Ibland blir det väldigt tydligt att Gorillaz belönas med lika starka låtar som Blur.
VISSTE DU ATT… Gorillaz är med i Guinness rekordbok? De är världens mest framgångsrika virtuella band.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: ”Plastic beach” med Gorillaz, mest för att ”On Melancholy Hill” finns där.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB