Startsida / Inlägg

Veckans singlar: klyschor och nykrönta popdivor

av Natasha Azarmi

veckanssinglar31

Vi lyssnar på en succéartad frigörelse, soundtracket till hänget i hängmattan och en och annan klyscha. Här är veckans singlar!

RateRateCamila Cabello
OMG
Havana

Epic/Sony
POP Det må snackas före detta One Direction-medlemmar hit och dit men priset för årets frigörelse från en popgrupp går onekligen till Camila Cabello. 20-åringen från Fifth Harmony ställer sig i raden av unga popdivor som är redo att slå sig fram i branschen på sitt alldeles eget vis. Hennes pop doftar av lika mycket vintage som framtid och det är knappast en slump att Cabello samplade Christina Aguilera på debutsingeln ”Crying in the club”. Hon känns nämligen som en moderniserad version av Aguilera anno 2002. Låtarna som släpptes i veckan ger bilden av Cabello strosandes på Kubas svettiga gator förbi gamla Cadillacs och färggranna husfasader. Musikvideon skriver ju i princip sig själv. 

RateJake Bugg
How soon the dawn

Universal/Virgin
POP/COUNTRY Jake Bugg har alltid haft ett öra för harmoniska melodier med en känsla av lekfullhet och nonchalans. Och visst har han sedan debuten varit en berättare långt bortom sina unga år men den här gången är han tillbaka med en mognad och en stillsamhet större än någonsin. Första singeln från kommande albumet, som släpps i september, är skriven tillsammans med The Black Keys Dan Auerbach och avnjuts bäst i en hängmatta och med känslan av att vara nykär.

RateRae Sremmurd
Perplexing pegasus

Eardrummers/Interscope
HIPHOP Ringer textraden ”That girl is a real crowd pleaser” en klocka? Tänkte väl det. Rae Sremmurd, som gjorde hiten ”Black Beatles”, är hiphopduon du har hört men aldrig hört talas om. Bröderna fortsätter att blanda skönsång med träffsäker rap 
— utan att ha tagit några kliv framåt. Visst, det här lär bli en miniplåga nu när sommaren krystar ur sig sina sista dagar. Men nya singeln är inte mer än en sval version av duons största hits.

RateDanny Saucedo
Jag får inte nog

Chiliboy/Sony
POP Att i musiken gå över till det svenska språket betyder ofta att ditt engelska vokabulär har börjat svikta. Eller att ditt artisteri börjat bli ljummet och du behöver en förändring, en sista utväg. För Danny Saucedo gjorde språkbytet sitt och låtar som ”Brinner i bröstet” och ”Dör för dig” platsar bland fjolårets mest spelade svenska låtar. Den här gången verkar han däremot ha kikat i handboken för klyschor. Meningar som slutar i ett stön, otaliga ooh ooh:s och textrader som ”Du ser ut som en sommardag och jag vill bada naken” får det här att låta som något vi har hört många gånger förr.

RateKesha
Hymn

Kemosabe/Sony
POP ”This is a hymn for the hymnless”, sjunger Kesha på sin fjärde singel från fullängdaren ”Rainbow” som når allmänheten nästa vecka. Samtliga av de nya låtarna har haft en större och djupare innebörd än vad 30-åringens musik någonsin kommit i närheten av tidigare. Det är oerhört stort och viktigt när musik föds ur personliga trauman. Därför är det extra synd att Keshas nya alster knappast kommer att nå historieböckerna. Monotont och aningen tjatigt lär ”Hymn” gnaga i hjärnan en stund innan den försvinner för gott.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB