Startsida / Inlägg

Morrissey skickar ett vykort från Mellanöstern

av Per Magnusson
Morrissey-Press-Shot-Photo-Credit-Sam-Rayner-1000
Karismatiska ögonbryn? Check. T-shirt med tryck? Check. Foto: Sam Rayner

LOW-IN-HIGH-SCHOOL-900X900RateMorrissey
Low in high school
BMG/Warner

POP Morrisseys elfte soloalbum börjar med ett primalt skrik, hamrande trummor och blåssektion. Det är lätt att omedelbart önska sig den androgyne frontfiguren från The Smiths i julklapp.
Jag har svårt för den plakatpolitiske Morrissey i ”Who will protect us from the police” och ”I bury the living”. I synnerhet eftersom han så ofta kommer i sällskap med tungfotad rock, brist på subtilitet och den bittra eftersmak som präglat de svårförsvarliga utspel och tålamodsprövande biografier han släppt ifrån sig i modern tid. Jag höjer även ett varningens finger för de explicita textrader av typen ”Wrap your legs around my face” som präglar albumet.
Men ”Low in high school” är tack och lov mer än så. Albumet spelades delvis in i den italienske maestron Ennio Morricones studio i Rom och låttitlarna är som vanligt en liten attraktion i sig.
Moz popsensibilitet skönjs i ”Jackie’s only happy when she’s up on stage”, vars snygga ackordskiftningar och stråkar tänder en försiktig dröm om det perfekta Morrissey & Morricone-albumet. En musik lika värdig som fotbollsmålvakten Gianluigi Buffons idrottsmannaskap att dricka expressos till i kritstrecksrandig kostym på piazzor. ”Home is a question mark” är den typ av drama som blott Steven Patrick är förmögen att regissera, ”Spent the day in bed” en välskräddad singel om det eviga utanförskapet.
Flera låtar på albumet utspelar sig i Israel, där Morrissey vid upprepade tillfällen och till viss kontrovers uppträtt de senaste åren. ”The girl from Tel-Aviv who wouldn’t kneel” är ett vykort från Mellanöstern med dragspel och kastanjetter. Morrissey gör sedan ett återbesök i Tel Aviv i, eh, ”When you open your legs”. Addera den bombastiska pianoballaden ”Israel”, som Tommy Körberg skulle kunna göra i sin kommande julshow.
”Low in high school” saknar en ”Suedehead” eller ”Everyday is like Sunday”, även om popmagikern Morrissey till slut träder fram i ”All the young people must fall in love”.
Men klipper du ut enskilda textrader och tejpar upp över sängen bildar de ännu ett fascinerande kapitel i historien om vår kanske största, ännu levande, popikon.
BÄSTA SPÅR: ”All the young people must fall in love”.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB