Sex bästa musikögonblicken i ”Mad men”
avSpill upp en old fashioned. Glöm inte att isbiten nästan ska vara lika stor som glaset.
Det är snart över nu. I kväll börjar andra halvan av den sjunde och sista säsongen av ”Mad men” – serien där musiken är lika viktig som cigaretter för Don Draper. De bästa serierna har alltid fantastisk musik. Dramatik och musik går ihop som sill och nubbe, Central Park och Carole King, Coltrane och Miles, Ernie och Bert.
I ”Mad men” har musikvalen alltid varit en del av storyn. För att skildra en tidsera, beskriva en stämning eller berätta något om karaktärerna och handlingen som inte går att uttrycka i ord.
Här är seriens sex bästa musikögonblick. Plus en massiv spellista med 103 låtar som tonsatt skaparen och regissören Matthew Weiners livsverk.
6. ”Zou bisou bisou” (Gillian Hills, S05E01)
Mais, oui. Megan Calvert Draper framför låten på Don Drapers födelsekalas. Lysande låt och scen. Och trots muntra reaktioner vet man direkt att det här förhållandet antagligen inte kommer att hålla.
5. ”Botcha-a-me (ba-ba-baciani piccina)” (Rosemary Clooney, S01E07)
George Clooneys faster, pour vous. När låten rullar fram innan eftertexterna slås man åter igen av att vissa låttexter var bättre förr. Försök slå det här, Bob Dylan: ”Bah-bah, botch-a-me, my baby/Bah-bah-bo, bo, just say ’Yes’ and maybe/If-a you squeeze me and I’m a-squeeza you/Tra la la la la la la la la loo.”
4. ”You only live twice” (Nancy Sinatra, S05E13)
Mästerverket lät faktiskt bättre i ”Mad men” än i James Bond. ”Are you alone?”
3. ”On the street where you live” (Vic Damone, S01E01)
Första låten i öppningsscenen måste väl nämnas – Don Cherrys ”Band of gold”. Men det är, som vanligt, avslutningen och Vic Damones sentimentala croonerfest som stjäl kakan. Hur musiken ramade det klassiska första avsnittet satte tonen för resten av serien.
2. ”Tomorrow never knows” (Beatles, S05E08)
Avsnittet ”Lady lazarus” förtjänar egentligen en egen bloggpost. Men det kröns av ”Tomorrow never knows”. Har en låt i en serie någonsin beskrivit att tiden börjar springa ifrån huvudpersonen på ett mer effektivt sätt? Man förstår varför Don Draper ser bekymrad ut när han lyssnar på låten. Ännu i dag känns ”Revolver”-experimentet före sin tid.
1. ”Both sides now” (Judy Collins, S06E13)
När det gäller tidernas bästa slutscener i en serie har den här, i all sin lågmälda enkelhet, en pallplats. ”Mad men” kunde ha satt punkt här, precis när Don Drapers och dottern Sallys blickar möts och Judy Collins sjunger en av Joni Mitchells vackraste låtar. Det finns inget att tillägga.