Avicii gör snygg men poänglös bilkaraoke
av
Feeling good
Avicii Music/Universal
POP Tim ”Avicii” Bergling hade kunnat vara vinylnörd.
I intervjuer pratar han om ”The tracks of my tears” med Smokey Robinson & The Miracles. I hitsingeln ”Levels” samplade han ”Something’s got a hold on me” med mäktiga soulartisten Etta James. Soulen och gospeln i hans musik går nästan alltid att härleda till 60-talet.
När Avicii nu adlas till Volvo-reklam är det inte direkt konstigt att han gör en repris av Nina Simone.
”Feeling good” har med åren blivit något av en stapelvara i reklamvärlden, framför allt när plåterotiska filmer om bilmärken ska tonsättas. 1994 låg Simones version av låten – det var från början ett nummer i musikalen ”The roar of the greasepaint” från 1964 – Topp 40 i Storbritannien efter en Volkswagen-reklam. Buick har i sin tur använt en annan version av låten. Och nu tar Volvo över stafettpinnen.
Det är egentligen roligare och mer spännande att skriva om Nina Simone än att lyssna på Aviciis tappning av klassikern. Sångerskan Andrea Mae gör visserligen en utmärkt cover på Simones sång, men annars är det svårt att över huvud taget hitta upphovsmannens fingeravtryck någonstans. Musikens sound påminner om otaliga andra reklamfilmer som passerar förbi framför våra informationsstressade ögon. Eller ett blekt ledmotiv till en James Bond-film efter 1999.
Men syftet med Aviciis cover är i första hand inte att få folk att dansa, lyssna, EDM-hoppa och rysa till ”Feeling good”. Poängen är snarare att få ett välpolerat färdmedel av stål, glas och gummi att se sexig ut i rutan.
En viss skillnad.