Startsida / Inlägg

En överdos av feelgood

av Håkan Steen
150701_pharrell_williams_nora_lorek_13.jpg
Pharrell Williams bjuder på en underhållande men kanske lite väl lättuggad hitkavalkad. Foto: Nora Lorek/Rockfoto

RatePharrell Williams
Plats: Orange scen, Roskildefestivalen. Publik: Stor! Säkert 40-50 000. Längd: 84 minuter. Bäst: N*E*R*D-partiet och nya ”Freedom”. Sämst: Några säkra kort för mycket.

ROSKILDE. Hits, hits, hits, lite bootyshaking, folk på scen och ännu några hits.
Pharrell Williams levererar klockren festivalunderhållning men den känns ibland som en överdos av feelgood.

Få har varit involverade i lika mycket tongivande populärkultur som  Pharrell Williams de senaste femton åren. Den här showen är som ett slags resumé.
Från de brötiga partyfusionerna med N*E*R*D över djup falsettfunk under The Neptunes-flagg via producentjobb och samarbeten med namn som Gwen Stefani, Snoop Dogg, Daft Punk och Robin Thicke till senare års soloskivor och den bubbelgumsfluffiga mysoptimerade superhiten ”Happy”.
Det är ett cv som man inte snackar bort. Och som om inte det vore nog är Pharrell väldigt bra på att ta kommandot över en festsugen festivalpublik. Trots att looken för kvällen – kaptensmössa och hawaiiskjorta – de facto främst leder tankarna till, well, Chuck Berry. Pharrells lurigt hukande sätt att lunka runt på scenen bär för övrigt även det vissa drag av Chuckens legendariska ”duck walk”.
Multibegåvningen från Virginia Beach har med sig fem dansare som får generöst med utrymme, bland annat ett helt eget medley med The Neptunes-producerade, rumpskakarvänliga nummer som Kelis ”Milkshake” och Britney Spears ”I’m a slave 4 U”.
Han adderar dessutom lite carpe diem-visdom (”How many of you guys know that you can change the world?”) innan han gör helt nya låten ”Able”, med Obama-inspirerat ”Yes we can”-tema”.
Tempot är högt och låtarna ofta komprimerade, allt för att inget ska riskera att bli tråkigt.
I en låt fylls scenen med dansande tjejer ur publiken, i en annan med barn (”the danish future”).
Bara en sån sak som att Pharrell öppnar godisbutiken med en helt ny låt, ”Freedom”, med precis lika snabbhäftande kvaliteter som ”Happy”. I finalen, när den kommer på nytt, känns den redan som en ny Pharrell-evergreen.
Första kvällen på Roskildefestivalen under en en klarblå sommarhimmel med mäktig fullmåne, där folk inget hellre vill än att hoppa runt till brottarhits, är givetvis denne entertainer en klockren huvudattraktion.
Men ”minsta motståndets lag”-känslan påminner också om en sockerchock. Det blir lite för mycket av bara det goda.
Pharrell Williams hade förmodligen kunnat nå ännu längre om han vågat utmana sig själv och publiken bara lite mer.

Alla låtarna: 1. Freedom 2. Come get it bae 3. Frontin’ 4. Hunter 5. Marilyn Monroe 6. Brand new 7. Nothing/Move that dope/Alright/Hot in herre/Just wanna love you/Pass the Courvoisier, part II 8. Spaz 9. Rock star 10. Lapdance 11. She wants to move 12. Grindin’/Flap your wings/Milkshake/I’m a slave 4 U 13. Able 14. It girl 15. Lose yourself to dance 16. Gust of wind 17. Hollaback girl 18. Beautiful  19. Drop it like it’s hot 20. Blurred lines 21. Get lucky. Extranummer: 22. Happy 23. Freedom

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB