Lysande ballader bäst på Graveyards fjärde platta
av
Innocence & decadence
Stranded/Universal
ROCK När retro har blivit ett skällsord i stället för ett superlativ, vi är säkert redan där, kommer det som vanligt att finnas ett par artister som vi inte klarar oss utan ändå. Som lever utanför trender och senaste a-listan på P3. Det bandet är Graveyard. Med scenslit och begåvning har Göteborgskvartetten gjort sin livevarma rock så självklar att den numera känns mer tidlös än tillbakablickande.
”Innocence & decadence” är ännu en odiskutabelt bra platta. Genomarbetad och analoglyxigt inspelad i anrika Atlantis-studion. Men det Graveyard har emot sig den här gången är att vi redan vet hur bra de gör den här 70-talsvackra rocken. Det samtidigt som fjärde albumet inte riktigt välter omkull en, varken med låtar eller utveckling.
Resultatet blir ett gediget hantverk för redan invigda mer än något som tar över världen. De lysande balladerna och den uppkäftiga ”From a hole in the wall” med återvändande Truls Mörck på sång tillhör undantagen.
BÄSTA SPÅR: ”Too much is not enough”.