Startsida / Inlägg

Små storverk med Kevin Morby

av Håkan Steen
kevin morby
Kevin, Lou, Bob och Kris. Foto:Dusdin Condren

Minsann om det inte har kommit en ny och föga oväntat alldeles lysande Kevin Morby-singel! Videon till ”I have been to the mountain” ser ni här nedan. Albumet ni ska börja längta efter heter ”Singing saw” och släpps 15 april. Dessutom kommer Morby hit och spelar: Pustervik i Göteborg 11 maj och Mejeriet i Lund 12 maj.
Till dess bekantar ni er förslagsvis med de två tidigare skivorna, ”Harlem river” och ”Still life”.
Och vill ni veta mer om den begåvade amerikanen bjussar jag här på en krönika jag skrev om honom på musiksidorna i Nöjesbladet den 14 november 2014 men som av olika anledningar aldrig hamnade på nätet.

Det brukar heta att musiker håller igen mer ju äldre de blir.
Med tanke på hur mästerligt spartansk 26-årige Kevin Morby redan är kan han ha minimalistiska storverk på gång.

”Ju äldre man blir desto färre toner spelar man.”
Det var Michael Sellers, gitarrist i det utsökta rock’n’rollbandet The Sinners från Lund, som sa det i en av de första intervjuer jag gjorde, för ett närradioprogram i Växjö i början av 90-talet.
Sellers är varken den förste eller siste musiker som har kommit till den insikten men jag tänker på det citatet ganska ofta.
Inte minst då jag har förstått att det är precis lika sant för mig som lyssnare.
Jag har alltid varit svag för minimalism men med åren ökar bara respekten för dem som orkar och lyckas jaga fram kärnan i en melodi eller en text, och skala av och renodla den. Tålamodet med fluff och effektsökande utanpåverk blir allt mindre.
Så det var givetvis allt annat än konstigt att jag föll för Kevin Morby. I en tweetrecension härom veckan skrev jag så här:
Woods-mannen Kevin Morby har i sitt andra soloalbum ’Still life’ naken, kärnfull indiefolkrock för fans av Lou Reed och Elliott Smith” och delade ut fyra plus.
Men jag har fortsatt spela plattan och känner att jag gärna vill tjata lite till.
Morby är en Los Angeles-boende 26-åring från Lubbock, Texas som började i noisepsykedelsiska folkrockbandet Woods, världsberömda bland åtminstone den del av popfansen som följer sajten Pitchfork.
Även Woods har en tilltalande avskalad gör det själv-känsla kring sin musik men det var när Morby hoppade av och spelade in solodebuten ”Harlem river” i fjol som han verkligen hamnade rätt.
Influenserna är synnerligen klassiska: Reed, Young, Dylan. Men bara genom att attackera dem med yngre ögon får han sina traditionella låtar att kännas både moderna och angelägna. Framför allt verkar han ha en medfödd förmåga att gå rakt på det mest essentiella i sina idéer. I informationsbombardemanget som är samtiden känns det renande att lyssna.
Vad gäller Michael Sellers har han hållit fast vid sin filosofi. Numera spelar han i med all rätt kultförklarade Torsson, troligen det band i Sverige som mest konsekvent odlat idén om att musik blir bättre ju enklare den är.

LYSSNA PÅ
”HARLEM RIVER” (KEVIN MORBY)
Simpelt plockande gitarrer och en ödesmättad basgång under poetisk pratsång. Magi i nio korta minuter.

”MY NAME” (KEVIN MORBY)
Singel, ej med på ”Still life”. Ännu mer avskalat, Morby med akustisk gitarr och dragspel i två bländande koncisa minuter.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB