Startsida / Inlägg

Freddie Wadlings musik är motsatsen till Instagram-filter

av Per Magnusson
Freddie Wadling
På sitt nya album gör Freddie Wadling tillsammans med Stina Nordenstam musik så nära att den känns viskad i ditt öra. Foto: Robin Lorentz-Allard

308599RateFreddie Wadling
Efter regnet
Warner

POP Först en liten titt i backspegeln. Freddie Wadling är – precis som sin yngre kollega inom rocken, Jonas Lundqvist – från Härlanda i Göteborg. Under det sena 70-talet figurerade han i punkband som Leather Nun, Perverts och Liket Lever. Under 80-talet var Wadling medlem i kultbandet Cortex, ena halvan av duon Blue For Two samt ständig gästsångare i Fläskkvartetten. De följande två decennierna gjorde han kritikerhyllad solokarriär och på 10-talet har vi bland annat hört honom tolka Bond-låtar, sett honom på Ullevi tillsammans med Håkan Hellström och som fiktiv alkis i Håkan-filmen ”Känn ingen sorg”.
Efter en tids tystnad och en inställd återföreningsturné med Cortex är 64-åringen nu tillbaka med sitt vardagsrumsinspelade nya album. Flera av låtarna på ”Efter regnet” är specialskrivna av självaste Stina Nordenstam, vars texter vi för första gången får höra på svenska.
Stina Nordenstam är så hemlig och sparsam med sig själv som artist att hennes blotta namn framkallar rysningar och får dagens ”hemliga” internetakter att framstå som drulliga amatörer. Nordenstams närvaro märks framför allt i närheten. Låtarna känns liksom viskade i ditt öra.
Materialet spänner i övrigt mellan 60-talsschlagers och tolkningar av Traffic och Håkan Hellström. Men stämningen är motsatsen till Hellströms eufori och beskrivs bäst genom en fritt översatt rad från Velvet Undergrounds ”Sunday morning”:
”Det är söndag/Vanlig söndag/Men jag har en oroskänsla inom mig.”
De dova arrangemangen med cello, klarinett och slagverk – det är Sebastian Öberg från Fläskkvartetten som har producerat albumet – fungerar lite som ett lock för öronen.
Wadlings främsta kvalitet som sångare är hur han nästan pratar även när han sjunger. Som satt man där och lyssnade på honom från andra sidan köksbordet med en kopp kaffe. Tonläget är så uppriktigt att man stundtals rodnar.
För det är en osminkad historia som berättas. Freddie Wadlings musik är motsatsen till Instagram-filter. Han klär av samtiden tills bara en pillerknaprande grå senvintertisdag finns kvar. Men han stannar aldrig i självömkan.
”Efter regnet” är en behaglig och försiktigt positiv följeslagare in i våren.

BÄSTA SPÅR: ”Det är inte nog”. Stina Nordenstams tonsättning av poeten Arsenij Tarkovskijs text med en viss Håkan på kör.

VISSTE DU ATT… Freddie Wadling gör tre konserter i vår. Han gästar Rival i Stockholm 1 april, Konserthuset i Göteborg 3 april och Slagthuset i Malmö 8 april.

LYSSNA OCKSÅ PÅ: Wadlings Grammis-belönade soloalbum med den trevliga titeln ”En skiva till kaffet” från 1999.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB