Startsida / Inlägg

I natt kulminerar årets souldrama med Beyoncé

av Markus Larsson
Skärmavbild 2016-04-27 kl. 19.43.25
Och så levde de lyckliga i alla sina dagar…? Nöjesbladet är på plats när Beyoncé börjar sin världsturné i Miami i natt. Foto: AP

MIAMI. Allt handlar om Beyoncé.
Och i natt svensk tid kulminerar årets största popdrama i Florida.  
Det är inte som på 80-talet längre.
Popstjärnor äger inte världen.
Hur populära de än är, och hur de än väljer att marknadsföra sin musik, försvinner de snart i den digitala virvelvinden.
Undantagen är få. Men ett av dem behöver ingen presentation längre.
Beyoncé lyckas alltid bli viral och global.
I helgen avtäckte r’n’b-stjärnan från Houston sitt senaste projekt ”Lemonade” efter stort hemlighetsmakeri.
Precis som stora Hollywood-filmer fick trailern till ”Lemonade” nästan lika stor uppmärksamhet som slutprodukten.
Mycket beroende på att ingen riktigt visste vad som väntade.
Det var ett ”visual album” där filmen och videorna först hade premiär på amerikanska kabelkanalen HBO. Kort efteråt släpptes skivan och fick översvallande recensioner.
En förklaring till hennes popularitet och genomslag är att Beyoncé har en större, mer kontroversiell och politisk plattform i dag än när hon var den självklara frontfiguren i r’n’b-gruppen Destiny’s Child.
Hon tar tydlig ställning mot rasism och polisbrutalitet, bland annat i hennes omdiskuterade – och briljanta – framträdande på årets Super Bowl där hon förvandlade både Coldplay och Bruno Mars till onödiga statister. Framträdandet var tydligt inspirerat av black power-rörelsen. Reaktionerna blev därefter:
#BoycottBeyonce
#IStandWithBeyonce
Ett tag hotade poliskåren i Miami att bojkotta nattens premiär i Miami.
Men i den rådande #blacklivesmatter-eran är Beyoncé dess drottning.
Med åren har hon även blivit mer frispråkig om feminism och jämlikhet mellan könen. Hon har framför allt blivit en symbol för afro-amerikanska kvinnors frigörelse och självrespekt.
Och inget av det hade dock slagit lika hårt utan musiken. Där har Beyoncé aldrig tidigare varit lika imponerande.
LÄS RECENSIONEN AV ”LEMONADE” HÄR.
Redan nu känns det som att ”Lemonade” kommer att ha en självklar topplacering när årsbästalistorna publiceras i december.
Det är som om Beyoncé inte känner några begränsningar längre. Hela musikhistorien ligger för hennes fötter.
Texterna är råa, hudlösa, känsloladdade och personliga. Många tolkar det som att Beyoncé lyfter kvinnors orättvisa utsatta situation genom att sjunga om sig själv. Och diskussionerna i sociala medier om att alltihop är en reaktion på att maken Jay-Z har varit otrogen får inte uppmärksamheten att falna, direkt.
Är skivan och videorna en offentlig dödsdans och försoning? Och med tanke på att albumet trots allt släpptes exklusivt på Tidal, musiktjänsten som ägs av Jay-Z – har deras äktenskap blivit en affärsuppgörelse? Är powerparet soul- och hiphopvärldens svar på Francis och Claire Underwood i tv-serien ”House of cards”?

Skärmavbild 2016-04-27 kl. 19.53.42
Love and marriage. Francis och Claire Underwood i ”House of cards” Foto: Netflix

Vad som är fiktion eller fakta eller både och är svårt att veta eftersom varken Jay-Z eller Beyoncé har uttalat sig om saken.
Den som vill gräva ner sig i albumets insinuationer, svartsjuka och slagträn, spekulationerna om”Becky” med det fina håret och debatten om Beyoncés budskap på ”Lemonade” är feministiskt eller inte, kan gärna kolla in Nöjesguidens utförliga guide om rabaldret.
I natt svensk tid ska sista delen av Beyoncés trestegsraket tändas, ”The formation world tour”, och explodera under öppen himmel i den kvalmiga och dova högsommarvärmen i Miami.
Beyoncé sålde över en miljon biletter till 41 konserter på nolltid. Inte mycket har läckt om showen, som når ett utsålt Friends arena i Stockholm 26 juli.
Lever den upp till de nästan omöjligt höga förväntningarna?
Blir det en citron eller lemonad?
Den som tippar på det senare får knappast tillbaka pengarna, känns det som.

Fotnot: Recensionen av Beyoncés världspremiär i Miami publiceras på Nöjesbladets sajt, torsdag morgon.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB