Startsida / Inlägg

Veronica Maggio låter dystrare och mer personlig

av Joacim Forsén
Veronica Maggio, Den första är alltid gratis,
Veronica Maggios utveckling drar åt många håll på nya albumet, och märks allra mest i texterna. Foto: Robert Gabrielsson

Veronica Maggio, Den första är alltid gratis, recension, albumRateVeronica Maggio
Den första är alltid gratis

Svenska Inspelningar/Universal

POP Att det faktiskt bara har gått tio år sedan Veronica Maggio singeldebuterade med ”Dumpa mig” är svindlande. Från lovande och Grammis-hyllad nykomling till att bli en av Sveriges allra största artister, på ett decennium.
Men förutom att Maggios framgångskurva har gått spikrakt uppåt är det en annan sak som utmärker karriären: att hon aldrig har stått still. Alltid hittat nya vägar och vågat ta dem. Varje skiva har i någon mening tagit ett musikaliskt kliv framåt eller fått en nyfunnen ljudbild. Med rösten som kitt har albumen ändå låtit självklart hennes, oavsett samarbetspartners och om musiken har varit banalcharmig radiopop som på debuten eller sprungen ur soul som den Oskar Linnros-producerade ”Och vinnaren är …”.
Oförmågan att stagnera är förmodligen lätt att hitta förklaringen till. Rastlösheten, drivkraften och nomadandan tycks inbyggt i Maggios dna.
Allt det hörs verkligen på ”Den första är alltid gratis” också. Och utvecklingen drar åt många håll. Tokyo-tonerna i ”Ayahuasca”. Att soulelementen nu nästan är helt bortrationaliserade. Gitarrer, framför allt på det där brittiska, The Cure-distinkta viset, får mycket plats. Men vad som är allra tydligast är hur Veronica har tagit sina texter vidare. Berättelserna är dystrare. Orden låter mer angelägna. Det är närgånget och uppriktigt. Effektivt har hon gått från att bygga texterna på nostalgiska minnesbilder till att skriva mer här och nu.
Åtminstone utåt helt befriad från divalater och med en slags inbyggd ödmjukhet till och med i låtarna är Maggio en av de mest lättgillade artisterna i Sverige. Nya albumet förstärker bara den bilden och jag har svårt att hitta svaga spår. Samtidigt är det få som verkligen skjuter genom taket, exploderar i himlen och badar i konfetti eller känslor.
Men, i ”Gjord av sten” faller verkligen allt med både artisten Maggio och albumets förtroligt personliga texter på plats. Balladen är inte bara något av det vackraste hon har gjort utan verkar också komma närmare sångerskan än någonsin.
Fint så.

BÄSTA SPÅR: ”Svart sommar” och ”Gjord av sten”, två ytterligheter på varsin kant av nya albumet. Den första är klassiskt driven Maggio-pop som gjord för sommarlistorna och tårfina ”Gjord av sten” är låten som är omöjlig att sluta lyssna på.
VISSTE DU ATT: Veronica och Povel Olsson, en av skivans producenter, träffades för första gången när Povel var trumvikarie på en Maggio-spelning i Östersund. Ett gig som Veronica, med ett skratt, numera beskriver som ett av hennes sämsta någonsin.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: Niki & The Doves senaste, Fleetwood Mac-varma och 80-talssnygga album ”Everybody’s heart is broken now”. Duon och Maggio har skrivit starka ”Storma tills vi dör” tillsammans, den första låten att bli klar till ”Den första är alltid gratis”.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB