Startsida / Inlägg

M.I.A. är en ojämn vinnare

av Markus Larsson
Skärmavbild 2016-09-09 kl. 08.59.45
M.I.A. glömde sina gyllene skor. Foto: AP

miacoverRateM.I.A.
A.I.M.
Interscope/Universal

HIPHOP Mathangi ”Maya” Arulpragasam, mer känd som M.I.A., säger att hennes femte album kan bli det sista.
Den brittiska låtskrivaren och artisten tänker fortsätta att göra musik, men när och hur och i vilken form är oklart.
Fan tro’t. Och ”A.I.M.” är i så fall ett ojämnt farväl.
I en intervju med New York Times verkar skivan mest vara en nödvändig biprodukt. Från början var tanken att göra en film där flyktingkrisen i Mellanöstern, Europa och Afrika kopplades ihop med invånare från Sri Lanka som lever i ofrivillig exil i Indien. Under uppväxten var pappan en politisk aktivist som stödde den tamilska minoritetens kamp mot Sri Lankas regering. Inbördeskriget tvingade M.I.A. att flytta till London.
Det blev en video och singel i stället — den mäktiga ”Borders”. Men M.I.A. tyckte inte att ”Borders” fick tillräckligt mycket promotion som självständigt verk eftersom skivindustrin inte kunde koppla singeln till ett album. Det låter därför som om ”A.I.M.” är något av ett tredjehandsval, en nödvändig kompromiss.
M.I.A. har själv uttryckt självtvivel om beslutet att låta Zayn Malik från One Direction sjunga refrängen i ”Freedun”. Men hon kom fram till att det var ett ”perfekt val” eftersom låten ändå är för mainstream i hennes öron.
Nu är inte ”Freedun” det största problemet med ”A.I.M.” Det finns andra spår där M.I.A. presenterar ett sound som känns märkligt tillrättalagt och anpassat för slapp konsumtion utan eftertanke. Och samarbetet med EDM-punkaren Skrillex och producenten Blaqstarr i ”Bird song”, som bygger på en ”koko”-loop, gör inte direkt som de specifika fågelarterna M.I.A. nämner i texten — flyger.
M.I.A. är mycket bättre när hon samplar svärdfajter i deluxe-versionens bonusspår ”Swords” och låter basen mullra så att fönstren skallrar. Dessutom är summan av karriären större än enskilda detaljer på ”A.I.M.”. Hon hade egentligen inget kvar att bevisa efter de två första skivorna ”Arular” och ”Kala”. Redan där ringade hon in ett eget litet rike i popvärlden som här, i en av texterna på ”A.I.M.”, får ett mycket passande namn: Republic of Swagistan.
Det finns även en trösterik tes på ”A.I.M.”. Det positiva och grundläggande budskapet kommer från insikten att flyktingar, de fördrivna och fattiga och utsatta som stängs in bakom taggtråd och murar, snart är en av världens största nationer.
Det finns en styrka och gemenskap i det. Därför framstår också M.I.A. som en vinnare när hon i avslutande ”Survivor” konstaterar:
”Who said it was easy? They can never stop we.”

BÄSTA SPÅR: ”Borders”. En av pinsamt få politiska poplåtar som sätter den pågående flyktingkrisen i blixtbelysning.
VISSTE DU ATT… M.I.A. var med och skrev den Oscarsnominerade låten ”O… Saya” till filmen ”Slumdog millionaire”?
LYSSNA OCKSÅ PÅ: ”Miss E… so addictive” med Missy Elliott. M.I.A. har kallat producenten Timbaland för en av sina viktigaste influenser.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB