Zara Larsson ringer in sitt nya album
avZara Larsson
Ain’t my fault
TEN/Epic
SINGEL Det ringer in. Zara Larssons nya singel börjar med någonting som låter som en skolklocka. Och den släpps samtidigt som sommarlovet är slut och kidsen tar bussen till skolan den första höga septembermåndagen. Men Zara Larsson är inte på väg till skolan. Hon är på väg mot de stora scenerna och det här är hennes nya singel, som hon redan hunnit svänga förbi Jimmy Fallons ”The tonight show” med.
Klockan följs av uppmärksamhetstörstande edm-syntar och ett skratt som påminner om Taylor Swift (det gör även omslaget, som lånar polaroid-estetiken från ”1989”).
Zara Larsson rapsjunger entonigt och stötigt på ett för henne nytt sätt, med samma kaxiga attityd som Rihanna och samma frasering som Beyoncé. Men tonen är hennes alldeles egen. Hon sjunger om att inte vara ansvarig, ringer en uber och upprepar frasen ”no” över ett repetetivt beat. Hon äger hela låten. Men produktionen – signerad den brittiska producenten MNEK känd från dunderhitten ”Never forget you” – känns som ett lätt enerverande eko från densamma.
Zara Larsson spelade en rad nya låtar på de två konserter jag såg henne göra på Bråvalla och Way Out West; r’n’b-numret ”Wanna”, den fina, egenskrivna separationssången ”Funeral”, powerpopbangern ”Permission” och ”One Mississippi”, den kanske starkaste av låtarna från hennes så emotsedda andra album som kommer i höst. ”Ain’t my fault” lämnar mig längtande efter fortsättningen.