Överväldigande mäktigt med Jean-Michel Jarre
avJean-Michel Jarre
Plats: Hovet, Stockholm. Publik: 4583 personer. Längd: 90 minuter. Bäst: ”Équinoxe” – Pt. 4 och Pt. 7. Sämst: Stolar på parkett är ju dansmotverkan!
Med laser, pepp, ödmjukhet och klassiker ihop med nytt material visar en legendarisk fransman varför just han slog världsrekord.
”Det jag ska göra nu vet jag aldrig om det kommer funka. Vi får se.” Grön laser skjuter upp ur scengolvet framför fötterna på Jean-Michel Jarre. Som en solfjäder separeras några tunnare strålar ur. Synthfadern sträcker fram händerna, stoppar en stråle… och spelar laserharpa. Det är såklart vrålhäftigt! Men häftigare är att Sverigekonserten har flera lika mäktiga ögonblick.
Electropionjären närmar sig 70 år. Hans genombrottsalbum ”Oxygène” – med din väldigt troliga favorit ”Oxygène Pt. 4” – fyller 40. Dags att trappa ner lite? Dags att unna sig att mest kolla Facebook bakom en skärm på scenen, som jag misstänker att Kraftwerk gör…? Nej, fransmannen firar jubileet med att släppa nya plattan ”Oxygène 3” i december, fastän han gav ut sitt artonde studioalbum, ”Electronica 2: The Heart of Noise”, så sent som i maj.
Musikern och producenten samarbetar dessutom med namn som Peaches, Steve Angello, Cyndi Lauper, Pet Shop Boys – och med visselblåsaren Edward Snowden i låten ”Exit” (som spelas i Stockholm). Han gör allt rätt. För in nya röster, visar åsikter och fräschar upp sin musik, helt smärtfritt intill klassikerna.
Ambient flyter över i techno – som får discobeats. Publiken slukas i överväldigande synthlandskap igen och igen. Vi får höra megahitten, en kombinerad ”Glory” och ”Equinoxe Pt. 4” samt kommande släppet ”Oxygène Pt. 17”. Till det får vi förtrollande 3D, olikfärgad laser och visuellt på skärmar som leker runt Jarre och scenkollegorna.
Artisten dansar peppat, tappar aldrig energin, påpekar artigt att publiken gärna får göra detsamma och tackar mycket och ödmjukt för appplåderna och ropen, med handen över hjärtat. Att Jean-Michel Jarre har slagit världsrekord i publikstorlek är mig inget mysterium längre. Han är unik och tidlös, även live.