Startsida / Inlägg

Ren magi med The XX

av Markus Larsson
ska%cc%88rmavbild-2017-01-12-kl-16-07-38
De tre musketörerna i fantastiska The XX. Jamie XX, Romy Madley Croft och Oliver Sim. Foto: Playground

the-xxRateThe XX
I see you
XL/Playground

POP Även den som inte är det minsta intresserad av popmusik har hört The XX.
Det beror i första hand på ”Intro” från trions självbetitlade debutalbum.
Den har blivit en 2000-talets största tv-favoriter.
Varenda gång någon vill skapa en suggestiv och laddad stämning i en reklamfilm, en sportsändning eller ett tv-program där Erik Haag och Lotta Lundgren äter kohud på bästa sändningstid dyker ”Intro” upp.
Och det säger så mycket om The XX, att deras mesta kända låt är instrumental, ett ansiktslöst ljud för den stora publiken. Men Romy Madley Croft, Oliver Sim och Jamie ”XXSmith har knappast passerat obemärkta.
Den amerikanske låtskrivaren och producenten Ryan Tedder från One Republic, som gjort låtar med bland andra Beyoncé, Taylor Swift och Adele, säger att The XX och gruppens sound är en ständig referenspunkt. Madonna går på deras konserter i sin allra vackraste päls. Och Rihanna har samplat melodin från ”Intro”.
På något vis har The XX befunnit sig i popmusikens centrum utan att behöva lämna sin trygga och anonyma plats i kulisserna.
Något säger mig att allt det kommer att förändras i och med ”I see you”.
Jamie XX har beskrivit musiken som utåtriktad och öppen. Och ibland låter det verkligen som om The XX lämnar sina obäddade sovrum, drar upp persiennerna och är redo att uppträda för världen.
Musikaliskt är det lika mycket en fortsättning på Jamie XX soloalbum ”In colour” som en uppföljare till bandets förra album ”Coexist”. Känslan påminner ofta om att dansa ensam på ett packat och lyckligt dansgolv. Eller de långsamma timmarna efteråt, när klubbens kollektiva eufori domnar bort under taxiresan hem sent på natten.
Framför allt är The XX ljudet av tre barndomsvänner från sydvästra London som vuxit upp tillsammans och känner varandra utan och innan. Tillsammans, i den skyddade och unika gemenskap som bara finns i ett band, vågar de uttrycka sina rädslor och tillkortakommanden. Tillsammans har de på gott, och ibland ont, byggt upp ett sorts hem. I musiken vågar de i alla fall blotta och lämna ut sig mer än de kanske brukar göra. Och ibland kan en vän se och förstå dig bättre än du själv klarar av att göra.
I låten ”Brave for you” sjunger Romy Madley Croft om sina döda föräldrar som hon förlorade när hon var elva respektive 20 år gammal. Och ”Test me” är direkt riktad till Oliver Sim. I bakgrunden värker såren som Sims alkoholproblem lämnade efter sig. Första gången som Romy spelade låten för Oliver var hon tvungen att göra det med ryggen vänd mot honom:
”Just take it out on me/It’s easier than saying what you mean.”
Melodierna och rösterna – så länge man lyssnar på The XX behövs inget annat. Det är så rörande lätt att bli förälskad i dem.

BÄSTA SPÅR: Den magiska singeln ”On hold” var bra första gången. Den är ännu bättre efter 200 lyssningar.
VISSTE DU ATT… titeln ”I see you” är hämtad från ”I’ll be your mirror” med The Velvet Underground?
LYSSNA OCKSÅ PÅ: ”Tusk” med Fleetwood Mac och ”The essential…” med Hall & Oates. Så mycket av dagens bästa popmusik hämtar fortfarande inspiration från 70- och 80-talets mjukaste västkustrock och segelbåtssoul. Sedan: vad som helst med Everything But The Girl, förstås.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB