Startsida / Inlägg

Ariana Grande och rösten

av Per Magnusson
Ariana Grande på Friends arena. OBS! får endast publiceras på Aftonbladet pga avtal med Live Nation. Foto: Magnus Sandberg.
Mikrofonen är det enda Ariana Grande behöver. Foto: Magnus Sandberg

RateAriana Grande
Plats: Friends arena, Stockholm. Publik: 14 330. Längd: En och en halv timme. Bäst: ”Moonlight” och ”Love me harder”. Sämst: Den lite gapande arenan.

Man kan se en Ariana Grande-konsert på två sätt: som en tjusig popkonsert där det regnar rosa ballonger från taket. Eller som en stilstudie i vokal konst på världsnivå.
Går det ens att sjunga vissa av tonerna som Grande hittar i kväll?

Jag besökte nyligen en vän med familj i New York. Han har två små barn så på kvällarna tittade vi en hel del på den animerade filmen ”Sing”. Den handlar om koalan Buster som försöker rädda sin nedgångna teater med en sångtävling. I centrum står den blyga tonårselefanten Meena, som från början lider av hopplös scenskräck men i slutscenen blommar ut med en briljerande sånginsats.
Ariana Grande står – tillsammans med Stevie Wonder – för ledmotivet till ”Sing” med låten ”Faith”. Den Florida-födda 23-åringen är en kameleont som med lätthet kunde ta hand om samtliga av ”Sing”-djurens nummer. Hon påminner om en seriefigur själv – omänskligt talangfull å ena sidan, en smula opersonlig å andra. Åtminstone upplevde jag henne så i Globen för två år sedan.
Men när hon återvänder till snäppet större Friends äger hon ett nytt självförtroende och känns inte längre lika suddig i konturerna. Omgiven av sex spänstiga mansdansare är hon själva sinnebilden av en modern popstjärna. Alternerande mellan efterhängsna superhits och sockervaddsballader vet hon exakt hur hon ska få mobiltelefoner överhettade av sociala medier-stress. Konserten kretsar kring senaste albumet ”Dangerous woman”, som präglas av en nostalgiskt svepande showbiz-romantik. Naturligtvis får vi också de efterhängsna hitsen från stora genombrottet ”My everything”. Scenshowen är ingenting, bortsett från några trappor och snygg laser. Det accentuerar bara Grandes beslut att sätta sången i centrum. I tio minuter sitter hon egentligen bara på ett trappsteg och sjunger. Men som hon gör det.
Hon växlar mellan klanger, oktaver och fraseringar, sömlöst som en konståkerska. I ”Moonlight” och ”Dangerous woman” når konserten sin topp. Grande ligger på knä och sjunger i ett hav av rök, badande i ljuset av 14 000 mobiltelefoner. Varje beat, varje outnyttjad syreatom, är en möjlighet att skapa magi med ännu en wailning som aldrig kommer tillbaka.

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

Alla låtarna: 1. Be alright 2. Everyday 3. Bad decisions 4. Let me love you 5. Knew better pt. II 6. Forever boy 7. One last time 8. Touch it 9. Leave me lonely 10. Side to side 11. Bang bang 12. Greedy 13. I don’t care 14. Moonlight 15. Love me harder 16. Break free 17. Sometimes 18. Thinking bout you 19. Problem 20. Into you Extranummer 21. Dangerous woman

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB