Faith Evans nostalgiska hiphoprenovering
avFaith Evans & The Notorious BIG
The king & I
Rhino/Warner
R’N’B/HIPHOP Poängen att göra nyinspelningar med döda artisters röster är ofta svår att se.
”The king & I” är inget undantag.
Att projektet och hyllningen är ett kärleksarbete råder det ingen tvekan om. Faith Evans och The Notorious BIG gifte sig efter att ha känt varandra mindre än tio dagar. I intervjuer har hon sagt att albumet beskriver deras relation och tiden efter 90-talsikonens död 1997. En annan ambition är att visa upp The Notorious BIG för en ny generation som kanske aldrig har hört talas om en av tidernas bästa rappare.
Ur en arkeologisk synvinkel är projektet klent. Enligt Evans finns det inte några stora lager med outgivet material. Hon har använt två demoinspelningar som Biggie gjorde till Lil’ Kim och Junior MAFIA samt en freestyle från en radioshow – resten av verserna som flimrar förbi är släppta sedan länge. Hos Faith Evans döps exempelvis ”Ten crack commandments” om till ”Ten wife commandments”. Och producenten DJ Premier låter den tunga inledningen av ”Things done changed” vara grunden för ”NYC” med Jadakiss.
Gästerna består mest av Biggies generationskollegor: 112, Snoop Dogg, Busta Rhymes och Lil’ Kim. Men om meningen var att placera The Notorious BIG i ett nytt och modernt sammanhang är ”The king & I” ett misslyckande. Musiken låter som den r’n’b och hiphop som toppade listorna för 20 år sedan.
Det finns fortfarande inga bättre historielektioner än albumen som The Notorious BIG spelade in själv. ”The king & I” tillför inget till det som redan finns på klassikerna ”Ready to die” och ”Life after death”.
BÄSTA SPÅR: ”NYC”.