Startsida / Inlägg

Taylor är bara lite tuffare än alla andra

av Per Magnusson
taylorswift
Hon är tillbaka. Foto: Universal

taylor-swift-reputation-cover-1503602720-640x644RateTaylor Swift
Look what you made me do
Universal

POP För en vecka sedan tömde Taylor Swift sina sociala medier och gjorde dem till en enda ”blank space”. Några dagar senare dök det upp en kryptisk, ljudlös video med en orm. Till slut kom nyheten om att Swifts nya album ”Reputation” släpps 10 november, i likhet med Frank Oceans ”Blonde” tillsammans med ett 72-sidigt magasin fullt av poesi och personliga foton. Det är det första albumet sedan ”1989” – tre år senare fortfarande ett av de album jag lyssnar mest på – och i natt damp den första singeln ner. Samtidigt avslöjas omslaget till ”Reputation”, en bild av Swift mot bakgrunden av tidningsrubriker med hennes namn.
En av många saker som skiljer Taylor Swift från hennes kolleger är att hon alltid utgår ifrån sig själv i sin musik. I hennes lysande poplyrik finns inte utrymme för smink. Ormen, tidningsrubrikerna; Taylor Swift leker med den svans av hatare som alltid följer med kvinnlig popstjärnedom. På nya singeln svingar hon åt flera håll, mest uppenbart Kanye Wests, som får igen för gammal ost.
”Look what you made me do” är producerad tillsammans med Jack Antonoff som jobbade med Swift på ”Out of the woods”, en av de bästa låtarna på ”1989”. Den brittiska gruppen Right Said Fred och deras nittiotalshit “I’m too sexy” krediteras också av uppenbara skäl. Låten börjar med oskyldiga stråkar, men snart tar ett minimalistiskt beat vid. Sedan: ett hypermodernt klistrigt stick och en repetetiv refräng. Det är tydligt att Taylor, likt antagonisten Kanye, går i täten. Sex album in i karriären lyssnar hon inte på någon annan än sig själv. ”I don’t trust nobody and nobody trusts me”, som hon sjunger i den typiskt paranoida texten. Hon är ett levande bevis på att det går att vara världens största artist och samtidigt skapa relevant konst.
”Look what you made me do” är en tydlig förstasingel med uppgiften att sälja ett album och skapa rabalder, lika mycket statement som låt. I slutet av den begraver hon sitt gamla jag, liksom det sista hoppet hos den krympande men tappra falang av Swifties som hoppades på att ”country-Taylor” skulle komma tillbaka.
“I’m sorry, the old Taylor can’t come to the phone right now. Why? Oh, because she’s dead.”

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB