Startsida / Inlägg

Thåströms ärlighet är lika brutal som briljant

av Natasha Azarmi
Den melankoliska kostymen sitter bättre för varje skiva. Foto: Amanda Ooms
Den melankoliska kostymen sitter bättre för varje skiva. Foto: Amanda Ooms

xzswhihyvz7xetrsmyy0RateThåström
Centralmassivet

Razzia/Sony

ROCK Det vackra med musik är att få lära känna personen bakom den. Genom hörlurarna har jag ofta kommit närmare musikerna på andra sidan än mina närmaste vänner.
Det är det fantastiska med Joakim Thåström.
Utan några som helst hämningar viker han ut sina mörkaste tankar mitt framför ögonen på oss. Tillsammans ser vi livets svartaste vrår i vitögat utan att ens blinka. Genom hörlurarna har jag sällan känt mig
så nära någon som Thåström.
Den här gången börjar resan i en lägenhet i Malmö klockan 2 en frusen decembernatt. Sångaren tittar ut från sitt fönster och ser ut över staden. ”Jag ser Fredmans och billig öl på Sjöfartshotellet” sjunger han. Sedan tar han oss till Roslagsgatan i Stockholm, till Texas och Louisiana, för att landa i Krakow. Med hjälp av skramlande gitarrer och ett piano som klingar i moll väcker han dessa platser till liv.
Thåström varvar oklanderligt det högmälda med det lågmälda. Med en nästan ilsken ton i ”Låt det goda” går han över till ömhudade ”Aldrig av med varandra” där det rofyllda pianot ackompanjeras av Thåströms sorgsna stämma. ”Vi blev den blinde leder den blinde/Vi blev den som springer vilse vinner” sjunger han och fortsätter; ”Men vi blev aldrig av med varandra”.
I ”Som mästarna målat himlen” gör sångaren ett vackert hommage till Pugh Rogefeldt. Låten både börjar och slutar med den ikoniska öppningsraden ur Rogefeldts ”Här kommer natten”. Här med en betydligt mörkare ton än klassikern från 1969.
”Centralmassivet” är ett enormt verk men det är detaljerna som känns allra mest. Som den stegrande klaviaturen i ”Körkarlen”, hur gitarrerna och Thåströms röst tillsammans intensifieras i ”Som mästarna målat himlen” eller det genomträngande bruset i ”Natten för det här” som skaver lika mycket som det fascinerar. Precis som den ärlighet som kännetecknar Thåströms musik.
På så sätt är den här skivan knappast olik Joakim Thåströms tidigare album. Skillnaden är att vi den här gången får följa med längre på resan och djupare in i hans tankar. Med åren ser jag fram emot att få komma Thåström ännu närmare.

BÄSTA SPÅR: ”Aldrig av med varandra” och ”Natten för det här”. Båda
präglade av den brutala ärlighet som kännetecknar Thåström.
VISSTE DU ATT… ”Centralmassivet” spelades in i Hansastudion i Berlin,
där bland andra David Bowie, Iggy Pop och U2 spelat in sina mest kända
verk.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: Föregångaren ”Den morronen”, den här ligger väldigt
nära. Och så kan du ta dig en tur förbi Ebba Gröns självbetitlade
album när du ändå är igång.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB