Veckans singlar: First Aid Kit-magi och Liam Gallagher-arrogans
av
First Aid Kit fortsätter att förtrolla, Cherrie fortsätter att vara revolutionerande och Liam Gallagher fortsätter att vara Liam Gallagher. Veckans singlar!
First Aid Kit
It’s a shame
Columbia/Sony
COUNTRY När First Aid Kit gästade Håkan Hellström på Ullevi i somras satte de Göteborg i trans. Nu fortsätter de att förtrolla världen. Systrarna skrev ”It’s a shame” i Los Angeles och enligt duon handlar låten om ”den tomhet och desperation som man känner efter att en relation har tagit slut”.”In LA, the sun’s almost too bright/I can not get it right” sjunger de.
Klara och Johanna Söderberg berättar om olycklig kärlek så vackert och bitterljuvt som bara de kan, med de där utomjordiska harmonierna som inga andra har lyckats komma i närheten av. Varje gång de går upp i sagolik falsett lämnar de mig stum av förundran. Hur är det möjligt att lyckas gång på gång?
Cherrie, Z.E.
163 för evigt
Araweelo
HIPHOP Det här är mer än en låt. Det är en hyllning till Rinkeby, där Cherrie växte upp. Det är en självbiografi om vägen till ”Lilla Mogadishu”. Men det är lika mycket ett anthem för alla de unga som någonsin har tvivlat på sig själva. ”För om jag lyckas då vi alla kan” sjunger Cherrie med rösten som återigen vittnar om att det aldrig kommer att finnas någon annan som hon. ”163 för evigt” är dessutom det första artisten släpper på sitt eget skivbolag. Det gör detta ännu mer speciellt.
Loreen
’71 charger
Loreen/BMG
POP På senare tid har Loreen mest verkat försöka hitta sin väg fram. Hon börjar närma sig slutdestinationen. Där förra singeln ”Body” var ett techno-doftande frågetecken är ”’71 charger” förförisk pop med vackert piano och lika ljuvliga beats. Det starkaste instrumentet är dock Loreens röst. I gränslandet mellan desperation och styrka når den ibland så högt att den knappt känns igen.
Pink
Beautiful trauma
RCA Records/Sony
POP På årets MTV Video Music Awards höll Pink ett tal till sin dotter som lämnade få oberörda. När hon nu är tillbaka med sitt första album på fem år är självacceptans ett genomgående tema. Titelspåret börjar simpelt, med ett behagligt klingande piano och Pinks kraftfulla stämma. Det börjar dock bättre än det slutar. När det radiovänliga beatet kommer in tappar låten en stor del av sitt djup. Men texten räcker gott och väl för att lämna lyssnaren berörd ändå.
Liam Gallagher
Greedy soul
Warner
ROCK Okej, någon måste säga det. Det mesta Liam Gallagher har gjort sedan 2009 har låtit likadant. ”Greedy soul” är ungefär allt man kan förvänta sig av Gallagher. Det är kaxigt, arrogant och innehåller både britpopinfluerade gitarrer och väldigt många aaah aaah:s. Albumet ”As you were” släpps nästa fredag.