Startsida / Inlägg

Lorde är inte en magisk liveartist ännu

av Markus Larsson
Skärmavbild 2017-10-18 kl. 00.48.49
Ibland är Lorde magnifik. Men en del låter bättre på skiva än på scen. Foto: Björn Bergenheim/Rockfoto

RateLorde
Plats: Annexet, Stockholm. Publik: Drygt 2500. Längd: 85 minuter. Bäst: ”Buzzcut season” och ”Green light”. Sämst: Det finns säkert ännu mer kraft att plocka fram ur exempelvis ”The Louvre”. Och hon har gjort bättre covers än ”Somebody else” av The 1975.

Världens coolaste 20-åring?
Det kan mycket väl vara Lorde.
Men som liveartist har popstjärnan från Nya Zeeland en bit kvar.
Vad gjorde du när du var 20 år?
Fånig fråga – men i det här fallet måste den ställas.
Lorde, eller Ella Marija Lani Yelich-O’Connor från Auckland, har hunnit med en del.
Hon laddade upp sin första ep på Soundcloud 2012 och året därpå blev en av låtarna, ”Royals”, en världshit. Singeln låg bland annat etta i USA nio veckor i sträck.
När Nirvana valdes in The Rock And Roll Hall Of Fame fick Lorde sjunga ”All apologies” på scenen tillsammans med de överlevande originalmedlemmarna.
David Bowie har kallat henne för ljudet av framtiden. Lägg till två utsökta album, ”Pure heroine” och ”Melodrama”.
Under konserten berättar Lorde att hon skrev låten ”Ribs” när hon var femton år gammal. Hon sjunger bland annat ”It feels so scary, getting old” på ett sätt som förstärker sanningen att man aldrig känner sig äldre än som tonåring.
Musiken, rösten, texterna – det mesta med Lorde låter som en artist med över tio album i ryggen och inte två. Det är lika lätt att härleda musiken till Kate Bush eller Fleetwood Mac och 80-talet som till tropical house med Disclosure.
Scenshowen är lika minimalistisk som musiken. Färgskala? Becksvart. De andra musikerna och dansarna syns knappt i mörkret bakom henne.
Långa stunder känns det som om Lorde uppträder med ett usb-minne. Inget fel med det. Men det borde gå att iscensätta och framföra vissa av de melodramatiska numren med ännu större kraft och hjärta. Om man nu ska lyssna på skivorna låter de bättre hemma än i den kvava hangaren Annexet.
Men konserten innehåller också rysningar. Som när ”Green light” blir ett gnistrande rave. Eller när refrängen i ”Perfect places” får det att kännas som om kroppen lyfter och svävar över marken.
Den sista har en viktig och ångestladdad insikt. I verkligheten finns det inga perfekta platser.
Däremot kan man hitta dem i musik, tillsammans framför en scen, en vanlig tisdag i oktober.

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

LÅTLISTAN 1. Homemade dynamite 2. Magnets 3. Tennis court 4. Hard feelings 5. Buzzcut season 6. Sober 7. The Louvre 8. Ribs 9. Liability 10. Liability (reprise) 11. A world alone 12. Somebody else 13. Supercut 14. Royals 15. Perfect places 16. Team 17. Green light EXTRANUMMER 18. Loveless

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Felix Blom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB