Veckans singlar: NERD slår Taylor Swift
avVeckans singlar är här.
Lite försenade, men ändå.
Taylor Swift, NERD och Neil Young har en sak gemensamt.
Alla får plus.
NERD feat. Rihanna
Lemon
Sony Music
HIPHOP På ett sätt är det inte mycket till låt. När Pharrell Williams och Chad Hugo överraskande nog återvänder från ingenstans under namnet NERD är musiken avskalad ända ner till skelettet. Det vill säga trummaskin, bas och synth. ”Lemon” är den där mixen av gamla instrumentala hitsingeln ”Popcorn” och ”Drop it like it’s hot” som ingen har frågat efter. Men lyssna när Rihanna kommer in. Hon rappar med en swagger som lämnar de flesta så långt bakom sig att de får ställa om klockan i en annan tidszon. Det blir inte direkt sämre av att hon namndroppar Fonzie. Och att NERD lägger in lång tystnad mot slutet förstärker bara det studsiga svänget.
Taylor Swift
Call it what you want
Big Machine/Universal
POP Ny vecka, ny Taylor Swift. Inför kommande albumet ”Reputation”, som släpps 10 november, pepprar hon publiken med singlar. ”Call it what you want” är den fjärde singeln från skivan och en femte kommer nästa vecka. Alla som försöker hitta en röd tråd mellan låtarna får leta länge. Den finns inte. I ”Call it what you want” sjunger Swift om att komma över offentliga dispyter, förslagsvis med andra kändisar, genom att träffa en snygg kille. Produktionen är luftig och nedtonad, som om exempelvis Max Martin verkligen vill dölja att han har något att göra med singeln. ”Call it what you want” påminner både om Lorde och Beyoncés suggestiva albumspår ”I miss you”.
Neil Young, Promise Of The Real
Already great
Reprise
ROCK Låten och titeln är ett svar på Donald Trumps valslogan ”Make America great again”. Young börjar med att konstatera att han är från Kanada. Resten är en hyllning till USA och hans amerikanska vänner. Bakom ”Shakey” fortsätter bandet Promise Of The Real att leka Crazy Horse. Om albumet ”Tonight’s the night” hade innehållit träskig rock skulle det låta som ”Already great”. Singeln sorteras lämpligtvis in i facket ”intressant kuriosa”.
Sia
Santa’s coming for us
Monkey Puzzle/Warner
POP En förvarning om vad som snart drabbar oss – julen. Sias bidrag till julmusikens misshandlade genre borde fungera som avskräckande exempel. Precis så här larviga och själlösa kan julsinglar tyvärr vara. Placerar hon Phil Spectors saxofoner i en karibisk strandbar? Vem bryr sig? Enda man vill göra är att byta låt, långt innan ”Santa’s coming for us” har tagit slut.