Veckans singlar: First Aid Kit krossar alla
avFirst Aid Kit
Fireworks
Columbia/Sony
POP ”I could have sworn I saw fireworks from your house last night…”
De hade mig när de sjöng ”I”.
Och resten av nya singeln ”Fireworks” går knappt att ta in.
Inför sitt kommande album ”Ruins” har First Aid Kit hittills släppt tre låtar.
Ingen har liknat den andra. Och ingen har därför gett några ledtrådar om hur skivan låter.
”You are the problem here” var en elektrisk knytnäve, #metoo-rock som gavs ut några månader innan kvinnorna som störtade Harvey Weinstein tände en global eld som varken slutar brinna eller växa.
”It’s a shame” var rullande folkpop med steelguitar och analoga ”Blonde on blonde”-orglar.
Och briljanta ”Postcard” var i sin tur kanske den mest renodlade och traditionella countrylåt som de har gjort.
Men inget av det säger någonting om ”Fireworks”. First Aid Kit spelade den smärtsamt vackra singeln i somras och min vän och kollega Håkan Steen skrev om den i sin konsertrecension från Borgholm.
Men det går inte att förbereda sig på låten. Det hjälper inte att hålla i något, ta på sig hjälm eller ta spjärn. Man kan bara falla handlöst, ramla ihop i en liten hög, resa sig och lyssna igen.
När Klara Söderberg ställer frågan ”Why do I do it this to myself…” träffar de mest hjärtskärande ”high lonesome”-tonerna i första versen…
När systern Johanna efteråt beskriver filmiska scener om en frusen sjö och om att inte kunna fly det skarpa dagsljuset…
Sticket där de sjunger om Chicago och Silver Lake Avenue…
Hur arrangemanget aldrig slutar bygga upp och förstärka dramatiken …
Har de någonsin befunnit sig på den här nivån tidigare?
Kanske i ”Cedar lane” eller ”A long time ago” på albumet ”Stay gold”. Och kanske när refrängen i ”This old routine” en gång flammade upp och direkt kändes som den bästa countrypopen som någonsin har gjorts av artister med svenska pass.
På ”Fireworks” är First Aid Kit tydligt inspirerade av klassiska, tidiga och orkestrerarde popballader från 50-talet eller det unga 60-talet. ”You don’t own me” med Lesley Gore och ”Unchained melody” med The Righteous Brothers lämnar spår efter sig i snön. Melodin använder Dusty Springfields kolsvarta mascara.
Men precis som Amy Winehouse tar First Aid Kit en gammal poptraditon och får det att låta som att ingen annan kunde ha gjort det på samma sätt. Eller i en annan tid än nu, för den delen.
”Fireworks” fångar den enorma känslan av att stå och gå sönder under ett gigantiskt fyrverkeri och känna sig ensammast i världen.
Fotnot: Det har kommit andra singlar den här veckan. Sam Smith har spelat in en julcover på Joni Mitchells odödliga ”River” (+++), Ed Sheeran och Beyoncé har gjort duetten ”Perfect duet” (+++), NERD och Future har släppt ”1000” (++) och Louis Tomlinson punkpoprockar och arenatjoar i ”Miss you” (+). Men det är just fotnoter jämfört med First Aid Kit.