Startsida / Inlägg

Dystopisk, säregen och pampig uppföljare av Sabouné

av Joacim Forsén

Nicole Saboune MimanRateNicole Sabouné
Miman
Woah Dad

DRAMAPOP Det har gått mindre än två år sedan debuten och nu fortsätter Nicole Sabouné att imponera. Stort. Då, på ”Must exist”, lät sångerskan som en logisk legering av kärleken till dov brittisk postpunk och låtskrivarna Ola Salos och Niklas Stenemos popsäkra refrängmelodier.
Uppföljaren har hon producerat själv och mycket av det som blixtsnabbt har blivit Nicoles unika signum är kvar. Den släpdystra Karin Dreijer-tonen i rösten. Det dramatiska mörkret. Mäktiga melodier med långsamt yviga penseldrag. Men framför allt tar Sabouné ett begåvat kliv framåt, in i en långt mer introvert värld som fängslar och hypnotiserar. Här finns inte alls samma popdriv som på debuten och det låter som om ”Miman” är ännu mer Nicole Sabouné. Ett dystopiskt, säreget och pampigt album som är ett av höstens mest intressanta.
BÄSTA SPÅR: ”Withdraw”.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

LÄS REBECKA LJUNGS INTERVJU MED NICOLE SABOUNÉ HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB