Startsida / Inlägg

Hiphop-musikal med Macklemore

av Per Magnusson
Macklemore
Macklemore i leopard-t-shirt. Foto: Stefan Jerrevång.

RateMacklemore & Ryan Lewis
Luna, Bråvalla
Plats: Luna, Bråvalla. Publik: Minst 10 000. Enligt Macklemore, i alla fall. Längd: En och en halv timme. Bäst: ”Same love”, påannonserad av ett fint tal om medmänsklighet. Sämst: När hiphop-musikalen når sitt klimax i extranumret ”And we danced” väntar jag bara på att disko-Clabbe ska göra entré.

NORRKÖPING. Macklemore menar väl. Ibland blir det rätt, i bland blir det fel.
10 000 regnponchos får se sig kastade mellan sociala frågor, hedonism och rent larv under en ojämn konsert.

Rapparen Ben Haggerty och producenten Ryan Lewis har med hittar som ”Can’t hold us” och ”Thrift shop” och utan hjälp av stora skivbolag nått över en miljard Youtube-tittningar och utsålda arenor. I våras ställde Seattle-duon in sin konsert på Globen, men till Bråvalla kommer de en halvtimme efter midnatt.
Macklemore äntrar scenen med ett paraply som han omedelbart kastar ut i publiken.
– We made it to Sweden! And we brought the rain. It always starts to rain 20 minutes before i start to rap. Rain makes a festival better. You will get soaked either way, säger han.
Den här typen av haranger får vi konserten igenom. Macklemore verkar vara en hyvens snubbe. Han blandar rhymande om hedonism med en vilja att höja social medvetenhet.
Och så har vi det skojfriska. Macklemore påminner om en Eminem som bytt sin uppdämda frustration mot skämtlynne. Som när han lagom till ”Thrift shop” – bandets gigantiska hit om vintage-kläder – tar på sig en leopardmönstrad rock.
Det är en hiphop-musikal.
Producenten Ryan Lewis beats för inte mycket till bordet. De har lite gemensamt med mer moderna kolleger som Kanye och Kendrick.
Men när duon fimpar tramset och tar ner tempot i Ed Sheeran-samarbetet ”Growing up” och Macklemore rappar om att han bara vill vara en bra pappa känner man honom.
Men i nästa sekund är vi tillbaka i ”hadee, hadee, haa”-ramsor och den obligatoriska passningen till svensk husmanskost innan mat-hitten ”Let’s eat”.
– Make some noise for meatballs!
Ridå.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB