Slösaktigt kreativt med FKA Twigs
avFKA Twigs
Plats: Stora scenen, Popaganda, Stockholm. Publik: Några tusen (fler i början än i slutet). Längd: 50 minuter. Bäst: ”Glass & patron” och ”Yes yes yes”. Sämst: Det här är en lightversion av nya showen ”Radiant Me²”, utan dansare.
Det är faktiskt riktigt svårt att beskriva det som Tahliah Debrett Barnett gör.
Musiken hon ger ut under namnet FKA Twigs är i uttrycket konstnärlig, minimalistisk, dekonstruerad och emellanåt rent apart. Men hon gör det med en attityd som är väldigt pop och en ofta rejält barnförbjuden rättframhet i texterna om relationer som andas modern r’n’b.
När 28-åringen från brittiska Cheltenham placerar sina låtar på en scen backas hon upp av två percussion-spelare som sköter all elektronik. Själv låter hon tiden som dansare bakom artister som Kylie Minogue och Jessie J märkas i en rad suggestiva solokoreografier.
I sina mest fragmentariska och freakade stunder känns Barnett och hennes show nästan mer som en installation, men ihop med en avskalad, mäktigt effektiv ljusshow är det konstant spännande och ofta mättat av tung, hypnotisk groove.
Låtar som ”Two weeks” och ”Pendulum” från det två år gamla debutalbumet ”LP1” får i gång fansen längst fram men det är faktiskt några helt nya nummer, ”Yes yes yes” och ”Youth”, som skakar om allra mest.
Så hur knockad jag än blir av den här slösaktigt kreativa konserten står det snart klart att för FKA Twigs har allt det bästa verkligen inte hänt än.