Startsida / Inlägg

Laleh låter oväntat lite Laleh

av Håkan Steen
laleh press
Lite mindre kufig. ”Kristaller” känns onödigt mycket generisk hitpop för att vara ett Laleh-album. Foto: Warner

laleh kristallerRateLaleh
Kristaller
Lost Army/Warner

POP När Laleh Pourkarim släppte sitt debutalbum för elva år sedan hade hon ett av den svenska pophistoriens spretigaste uttryck, växlade våghalsigt mellan stilarna, sjöng på svenska, engelska och persiska om vartannat och gjorde det mesta själv i sin hemstudio.
Tydlighet brukar värderas högt av de stora skivbolagen, en artist som bara är en sak blir enklare att lansera och publiken slipper fundera på vad det här egentligen är.
Men Laleh gick hem i stugorna till stor del tack vare sin yviga naturbarnsaura, folk tyckte att hon var härlig.
I stället för att odla kufigheten vidare har Laleh på senare tid valt en rakare väg. Förra albumet, tre år gamla ”Colors”, var hennes poppigaste dittills. Sedan dess har hon hunnit flytta till Los Angeles och etablera sig som en del av Max Martin-fabriken. Ett tag beskrev hon sig rent av på Twitter som ”songwriter producer and sometimes artist”.
Men efter att ha levererat succélåtar till artister som Demi Lovato, Ellie Goulding och Adam Lambert har hon bestämt sig för att hon nu, åtminstone ett tag, främst vill vara en av Sveriges största artister igen.
Och släpper en skiva som är ännu mer direkt än ”Colors”. Jobbet som låtskrivarproffs har tveklöst smittat av sig på det egna skapandet. Svenska och engelska blandar hon alltjämt men soundet är det av en producent som vet precis hur rösten ska skruvas till just nu eller hur dynamiken ska maximeras mellan vers och refräng.
Alls inget ont i det, men det får emellanåt skivan att kännas oväntat lite Laleh och onödigt mycket generisk hitpop. Och inte bara för att hon här inkluderar sin egen, mer stråkbaserade version av Adam Lambert-låten ”Welcome to the show”.
Den inledande svenska delen av skivan imponerar mest, främst redan hyllade singeln ”Bara få vara mig själv”. Allt Laleh sätter namnet under är välgjort ut i de små detaljerna men även i nummer som ”Behåll ditt huvud” eller ”Kristaller” hamnar hon förvånande nära något slags komprimerat ”samtida pop på svenska”-sound med drag av såväl Winnerbäck som Maggio och Norlin.
Albumet rymmer så många catchy krokar och välfångade textrader att väldigt mycket talar för att ”Kristaller” blir en ny stor och för all del välförtjänt framgång. Men om ambitionen var att bara få vara sig själv har Laleh lyckats bättre med det tidigare.

BÄSTA SPÅR: ”Let it fall”. Storslagen men elegant balanserad finalballad av lika delar elektronröst och skira stråkar. Laleh sjunger om att försöka lära sig något av ett uppbrott, hur mörkt och hopplöst det än kan kännas.
VISSTE DU ATT… Laleh åker ut på arenaturné senare i höst. Premiär på Scandinavium i Göteborg 28 oktober och vidare till ytterligare sex städer. Konserten i Stockholm 11 november fick flyttas från Hovet till Globen.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: Demi Lovatos ”Confident”, Ellie Gouldings ”Halcyon days” och Veronica Maggios ”Den första är alltid gratis”.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB