Startsida / Inlägg

Paul Simon låter fortfarande hungrig

av Håkan Steen
paul simon scandinavium
Gammal man, gammal gitarr. Men evigt unga låtar. Paul Simon levererar en generös och engagerad show på Scandinavium. Foto: Nora Lorek/Rockfoto

RatePaul Simon
Plats: Scandinavium, Göteborg. Publik: 7 982 (utsålt). Längd: 134 minuter. Bäst: ”Diamonds on the soles of her shoes” och ”Still crazy after all these years”. Sämst: Ayahuasca-eposet ”Spirit voices”, knappast essentiellt djungelflum.

GÖTEBORG. Inget fluff, väldigt få effekter. Bara en exceptionell låtkatalog och slösaktig musikalitet.
Men vad som framför allt får det här att bli stor show är att Paul Simon fortfarande låter så hungrig.

”Nästa gång får Simon gärna komma själv” skrev jag när Paul Simon delade show med Sting på Globen i Stockholm i fjol.
För även om det var sympatiskt att två dokumenterade musikeregon lyckdes göra konsert ihop var det som att en fläkt av frisk luft blåste in varje gång låtskrivarlegendaren från Manhattan fick spela någon av sina klassiker.
I kväll tillåts han och ett lika skickligt som smakfullt niomannaband bre ut sig i över två timmar och det finns ytterst lite att klaga på.
Några väntar säkert förgäves på fler Simon & Garfunkel-låtar – det blir bara fyra av 26 – men den stora poängen med att se nyblivne 75-åringen Simon 2016 är att han fortfarande är så hungrig och passionerad. I somras släppte han alldeles utmärkta albumet ”Stranger to stranger” och de tre låtar som hämtas därifrån i kväll hör till konsertens finaste stunder. Inte minst titellåten, en svävande ballad där sångaren liknar långvarig kärlek vid låtskrivande – ”It’s just hard working/The same piece of clay/Day after day” – får kvällen att glöda lite extra.
Och Simon sköter om alla sina evergreens med dedikationen hos en skicklig trädgårdsmästare. Låtarna ska leva och blomma, dofta och helst också fortfarande kännas lite crazy after all these years.
Som ”Diamonds on the soles of her shoes”, med mästerlig stämsång, piggt krigande gitarrer och tajt soulblås.
Att se Paul Simon är som alltid en frejdig resa mellan kontinenter, kulturer och kryptiska taktarter som ändå alltid låter pop eftersom det är en av tidernas skickligaste melodihantverkare som sitter bakom ratten.
Han säger inte mycket till oss men bjuder upp två tjejer ur publiken på scen för att sjunga ”Gumboots” och blir så imponerad att han undrar om de vill göra om det i Stockholm också.
Ni som sitter på biljetter till de konserterna, på Waterfront måndag och tisdag, har verkligen något att se fram emot.

Alla låtarna: 1. Proof 2. The boy in the bubble 3. 50 ways to leave your lover 4. Dazzling blue 5. That was your mother 6. Rewrite 7. Slip slidin’ away 8. Mother and child reunion 9. Me and Julio down by the schoolyard 10. Spirit voices 11. The obvious child 12. Stranger to stranger 13. Homeward bound 14. El condor pasa (if I could) 15. Duncan 16. The werewolf 17. The cool, cool river 18. Diamonds on the soles of her shoes 19. You can call me Al Extranummer: 20. Wristband 21. Gumboots 22. Still crazy after all these years Extranummer 2: 23. Late in the evening 24. One man’s ceiling is another man’s floor 25. The boxer Extranummer 3: 26. The sound of silence

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB