Steenkakan: Gillian Welch
av
Boots no 1: the official Revival bootleg
Acony/Border
COUNTRY/FOLK ”You know, there really was no me. You know, the artist Gillian Welch didn’t really exist. And then after that, I did.”
Gillian Welch reflekterar över ”Revival”, debutalbumet som släpptes för tjugo år sedan och med benägen producenthjälp från T-Bone Burnett satte Nashville-sångerskan och partnern Dave Rawlings på americana-kartan.
Welch hade visserligen redan året innan fått med sin ”Orphan girl” på Emmylou Harris ”Wrecking ball” men som skivartist i eget namn var hon ett oskrivet blad, och hon menar att avsaknaden av ego hörs på ”Revival”.
Inte för att eventuell självmedvetenhet har saboterat Welchs senare karriär – hon ligger trots allt bakom utsökta album som ”Time (the revelator)” och ”The harrow & the harvest” – men ”Revival” har en tilltalande oförställdhet över sig.
Det är dessutom svårt att få nog av skivan, så en dubbel med 21 låtar outtakes, demos och alternativa mixar känns mer än välkommen. Särskilt som den rymmer fyra-fem tidigare outgivna låtar som mycket väl hade platsat på albumet. Och den som föredrar den allra mest avskalade versionen av Welch hittar massor av guld bland demolåtarna.
BÄSTA SPÅR: ”I don’t want to go downtown”.
LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!
LÄS FLER STEENKAKOR HÄR!
LÄS ÄNNU FLER STEENKAKOR HÄR!