Veckans singlar: knashiphop, partypop och lite existentialism
avVeckans singel är givetvis Zara Larssons nya ”So good”. Den läser ni om här. Men nu när musikbranschen äntligen varvar upp på allvar efter helgdvalan släpps det förstås en hel del annat kul också. Som detta.
Missy Elliott feat. Lamb
I’m better
Atlantic/Warner
HIPHOP Missy Elliott beskrivs som ”extraterrestrial” i den lovande trailern för en kommande dokumentär om henne, och lite så känns det ju. Ingen tänker som Missy. Ingen annan lyckas göra hiphop som låter lika knäpp och out there, för att inte säga avantgarde, och samtidigt behålla kommersiell popkänsla. Rykande färska ”I’m better” baseras på några få skruvade synthtoner och ett spartanskt beat, och så några coolt nollställda rader av rapparen Lamb på det innan Missy kommer in med sitt säregna flow. Konstigt på ett briljant sätt. Låten kommer på strömningstjänsterna i morgon men finns på Youtube redan nu (missa inte videon nedan, väldigt Missy den också).
Father John Misty
Pure comedy
Bella Union/Border
ROCK ”Pure comedy” är titeln på Father John Mistys nya album som släpps 7 april. Det är också titeln på en sex minuter lång pianoballad någonstans mellan John Lennon och Elton John. Låten handlar om de stora grejerna, skapelsen, existensen och människans eviga famlande efter mening och något att tro på. Som vanligt med Josh Tillmans dokumenterade känsla för sarkasm och mörk humor. ”I hate to say it, but each other’s all we got”, sammanfattar han läget. Det finns bara en Father John Misty och trippen han är ute på just nu hör till det mest spännande som händer samtida rockmusik. Kolla med fördel även in filmen med samma namn, en minidokumentär om arbetet med nya skivan.
Miss Li
Aqualung
Pistol Packin’ Music/Sony
POP ”Aqualung” är titeln på ett gammalt Jethro Tull-album, så det hedrar Miss Li att hon försöker ladda det ordet med något annat än tvärflöjtstristess. Det märks att Borlänge-sångerskan under sin period utanför rampljuset har varit i Los Angeles och skrivit låtar åt andra, däribland Rihanna. Det här är en proffsslipad och kraftfull ballad som säkert kan bli en livefavorit, premiärspelningen på P3 Guld förra helgen indikerade det. Men samtidigt låter den kanske lite mindre Miss Li än förr.
Skott
Glitter & gloss
Sony
POP Fjärde singeln från svenska Skott, och även om förra låten ”Lack of emotion” kanske var snäppet vassare förstärker ”Glitter & gloss” definitivt känslan av att det kan bli något stort av Pauline Skött. Skimrande ståtlig elektronisk pop på modern brittisk botten men med några fina stänk nordisk granskogsmelankoli i melodispråket, eller om det bara är Kent jag tänker på. Högst lovande, hur som helst.
Goldfrapp
Anymore
Mute/Playground
POP Som så många andra föll jag på allvar för Alison Goldfrapp via ”Ooh la la”, låten som med genialisk coolness plockade Marc Bolans glamboogie rakt in i det elektroniska nollnolltalet. Tolv år senare lägger Goldfrapp och Will Gregory sista handen på sitt sjunde studioalbum ”Silver eye”, som släpps 31 mars. Och gillar ni ”Ooh la la”-sidan av Goldfrapp hittar ni en hel del i ”Anymore”, även om vibben kanske snarare är 80-tal än 70-tal. Men den skruvade syntbasen rullar förföriskt och när Goldfrapp lägger sina trängtande ”oooh” i refrängen blinkar hon snyggt till Donna Summers ”I feel love”.
Major Lazer feat. Partynextdoor & Nicki Minaj
Run up
Mad Decent
POP Live hör Major Lazer till samtidens allra skickligaste partyharar, deras patenterade sätt att korsa electro och dancehall med en skev twist kan jaga liv i valfri klubb eller festival. Hemma i hörlurarna går tveklöst en dimension förlorad, även om ”Run up” blir roligare för varje lyssning. Inte minst när Nicki Minaj kommer in och bara tar över med några sylvassa rim.