Startsida / Inlägg

Mäktig minimalism med The XX

av Håkan Steen
The XX
The XX på Hovet i Stockholm, första stoppet på nya världsturnén. Från vänster Romy Madley Croft, Oliver Sim och Jamie XX. Foto: Läsarbild

RateThe XX
Plats: Hovet, Stockholm. Publik: 6 500. Längd: 88 minuter. Bäst: ”Brave for you” och ”Performance”. Sämst: Showen hade sannolikt vuxit ännu mer i en mysigare lokal än hockelyadan Hovet.

Så lite. Ändå så oändligt mycket mer än det mesta.
Nya showen med The XX är mäktig minimalistisk konst.

The XX har valt Stockholm för världspremiären på sin nya turné. Den bygger på ”I see you”, deras tredje album och årets hittills bästa. Turnén är den unga London-trions hittills största.
Men The XX är The XX. Ordet ”stor” finns knappt i deras vokabulär. Alla som har hört dem vet att om de är bra på något är det att krama ofta nästan jobbigt starka känslor ur väldigt avskalade, ibland närmast banalt enkla melodier.
Ofta består låtarna bara av av en plockande enkel keyboardslinga eller några tunga förvridna bastoner som Jamie ”XX” Smith låter välla fram ur sin maskinpark längst bak på scen.
Det är så återhållet att ett slag på en cymbal i ”Infinity” skakar om som en mindre explosion.
Ett av kvällens allra mest andäktiga moment är när Romy Madley Croft – helt solo med sin sparsamt Chris Isaak-klingande gitarr – sjunger ”Performance”, om den del av livets teater som spelas för att dölja sårbarhet.
Det brukade heta att The XX hämtade kraft ur sin blyghet. Senare års framgångar har gjort dem mer självsäkra och nya skivan är deras mest utåtriktade hittills, men på scen låter de tre diskret svartkladda musikerna låtarna och den som vanligt enormt snygga ljusshowen spela huvudrollen. Kritvitt bländande ljus projiceras effektfullt på flera meter höga roterande speglar i öppningsnumret ”Dangerous”. I ”Fiction” lägger sig en blinkande blå ljusdimma över publiken.
Förra albumet hette ”Coexist” och som en extra påminnelse om vilken värdegrund bandets pop villar på ber de i förväg alla i publiken att swisha hundra kronor till UNHCR:s flyktinghjälp. Det är politisk popaktivism som inte stannar vid snygga poser och effektfulla slagord utan faktiskt gör konkret skillnad. Hatten av för det.
Sökandet efter samförstånd och närhet, och hur komplicerat det kan vara, är också det kanske mest centrala temat i trions texter. Det känns allra starkast i låtarna där Madley Croft och basisten Oliver Sim delar på sången. Inte minst när de snyggt lyfter in Drakes Rihanna-duett ”Too good” i The XX-världen.
Sims berättar att det känns ”fucking terrifying” att ha turnépremiär och det går självklart att förstå. Men The XX har ingenting att oroa sig för.
Den här showen kommer att värma själar och gjuta nytt hopp var den än kommer i världen. Just nu är det givetvis värt hur mycket som helst.

Alla låtarna: 1. Dangerous 2. Crystalised 3. Say something loving 4. Lips 5. Replica 6. Brave for you 7. Infinity 8. Basic space 9. Performance 10. Too good (Drake & Rihanna-cover) 11. A violent noise 12. Islands 13. VCR 14. I dare you 15. Fiction 16. Shelter 17. Loud places (Jamie XX-låt) Extranummer: 18. On hold 19. Intro 20. Angels

LÄS RECENSIONEN AV ”I SEE YOU” HÄR!

LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB