Veckans singlar: verbala attacker och bedårande ballader
avEn förlösande käftsmäll från Svedmyra, en underhållande hiphopbeef, en magnifik ballad, en kassaskåpssäker hit och ett snyggt svenskt popmöte utgör veckans singlar.
First Aid Kit
You are the problem here
Jagadamba/Columbia/Sony
ROCK Av allt bra som gjordes på Internationella kvinnodagen i onsdags träffade inget hårdare än den här låten. En glödgad attack mot den sorts avskumsmän som begår sexuellt våld. Över ett lite oväntat men främst förlösande taggigt sound av hård gitarr och isande orgel spottar Klara Söderberg orden rakt ut: ”I am so sick and tired of this world/All these women with their dreams shattered/from some men’s sweaty desperate touch/Goddamnit, I’ve had enough”. Låten sätter sedan skoningslös punkt med orden ”I hope you fucking suffer”. Vansinnigt bra redan på papperet, och duon ser givetvis till att förpacka sin ilska med en lika rak och effektiv melodi. Intäkterna från låten går till organisationen Women For Women International, så sätt den på repeat.
Lorde
Liability
Universal
POP Till skillnad från många andra väntade jag mig något mer, och mer eget från Lorde än förra veckans singel ”Green light”. Så när låt nummer två från juni-albumet ”Melodrama” visar sig vara en högst traditionell pianoballad borde jag möjligen reagera på samma sätt. Men det som överraskar här är att det kommer en sån här ballad från Lorde, det har hon inte riktigt gjort tidigare. Dessutom är det en väldigt vacker låt där Ella Yelich-O’Connor, som den nya zeeländska sångerskan egentligen heter, sjunger starkt om hur komplicerat det kan vara att leva både med sig själv och andra.
Nicki Minaj
Changed it
No frauds
Regret in your tears
Young Money/Cash Money/Universal
HIPHOP Härom veckan släppte New York-rapparen Remy Ma den dräpande (och ganska underhållande) disslåten ”Shether”. Den bygger på ”Ether”, Nas gamla disslåt mot Jay Z. Men Remy Mas måltavla är Nicki Minaj, som hon hade en beef med för tio år sedan. Det såg länge ut som att de två rapparna hade lyckats gräva ned stridsyxan men så är uppenbarligen inte fallet längre. Då Minaj har hunnit bli en av världens största popstjärnor är det här förstås inte minst ett sätt för Remy Ma att få uppmärksamhet. Men attacken var så brutal att Minaj inte kunde låta bli att svara. Med vad som till skillnad från Remy Mas låt redan har blivit en hit (etta på amerikanska Itunes just nu). Som Minaj själv skriver på Instagram: ”diss records can’t be lies. Great diss records are FACTS. But here @ Young Money, we don’t do diss records, we drop HIT RECORDS & diss u ON them.”
”The Queen” får hjälp med dissandet av sina bolagskollegor Drake och Lil Wayne och skickar med en utmaning till Remy Ma: ”U got 72 hours to drop a hit and I’ll give u half a million dollars if u can book ANY show or interview w/o mentioning the Queen name.”
Som om inte det vore nog släpper Minaj två låtar till av bara farten, ”Regret in your tears” och ”Changed it”, som även den gästas av Lil Wayne. ”Changed it” är coolast och bäst av de tre, så det kan säkerligen bli mer än en listframgång av det här paketet. Minaj själv verkar hur som helst inte tvivla: ”Next week I’ll beat Aretha for the most Hot 100 hits on billboard by ANY woman in the world EVER in the history of music.”
Stargate feat. Pink & Sia
Waterfall
Interstellar/RCA/Sony
POP De norska producenterna Tor Erik Hermansen och Mikkel Storleer Eriksen kallar sig Stargate och är två av de allra viktigaste arkitekterna bakom Rihannas succé. De har även gjort låtar med bland andra Beyoncé, Coldplay, Charli XCX och Ylvis (”The fox” var en Stargate-produktion). På första singeln i eget namn maxar de möjligheterna till nya listframgångar med både Pink och Sia vid micken. Och jo, om det är någon av veckans nya singlar som luktar mest världshit är det utan tvekan den här. Men jag har hört både coolare och mer innovativa låtar från den Trondheim-bördiga duon.
Tomas Andersson Wij
Jag nådde aldrig riktigt fram till dig
Ebeneser
POP Tomas Andersson Wij hade en dröm om att göra musik med Deportees. På kommande albumet och den nya turnén, som rullar i gång på allvar med tre gig i Stockholm i helgen, blir drömmen verklighet. På första låten vi hör från samarbetet är trubaduren från Fruängen mån om att ge sina Umeå-kollegor stort utrymme. ”Jag nådde aldrig riktigt fram till dig”, om tre olika människor sångaren mött genom åren, präglas väldigt mycket av Deportees lättflytande, detaljrika popfiness. Andraspåret ”Vågor” förtjänar också att nämnas. Det är försvenskningen av Frank Sinatras ”Cycles” som TAW först gav till Tommy Körberg men nu spelar in själv. Alltid modigt att ge sig på en så ikonisk låt men det fungerar mer än väl.