Det här blir ännu bättre, Zara Larsson
avTurnépremiär: Gröna Lund, Stockholm. Publik: 17 000 (fullsatt). Längd: 70 minuter. Bäst: ”What they say”, ”Ain’t my fault” och ”Lush life”. Sämst: Det svajar ibland. En storartad ballad som ”Only you” borde egentligen vara mer rysningsframkallande.
En god nyhet:
Det här kommer att bli ännu bättre.
Jämfört med hennes popularitet har inte Zara Larsson gjort många konserter i Sverige.
Därför har också spelningen på Gröna Lund en speciell känsla.
Det är kallt och rått och regnet hänger i luften som en mycket ovälkommen restskatt.
Ändå kokar publiken som om en stor världsstjärna snart ska stå på scenen.
Och det är inte konstigt.
Allt 19-åringen från Solna försöker göra har löjligt stora ambitioner – världen är hennes lekplats. Eller den ska åtminstone bli det, så fort som möjligt.
Många artister är inspirerade av artister som Rihanna och Beyoncé, men ytterst få lyckas omvandla det till något trovärdigt och eget. Framför allt om de kommer från den obetydliga avkroken Sverige.
Det gör Zara Larsson unik. Hon har hållit en internationell klass från första början.
Det blir om inte annat fånigt tydligt under extranumrens hitmedley.
”Uncover”, ”Carry you home” och ”Rooftop” är häpnadsväckande starka. De har visserligen oförskämt få år på nacken, men det känns underligt nog som att man har vuxit upp med dem.
Liveartisten Zara Larsson har dock en bit kvar.
Gröna Lund är i regel en hopplös scen. Det mesta krymper och tappar kraft i den här uppsluppna inramningen med spökhus och karuseller. Nej, det kan inte sägas för ofta.
Dessutom verkar inte allt vara ordentligt inrepat. Ett tag försvinner den riktigt dramatiska spänningen och laddningen i ungefär varannan låt.
Det finns en enorm potential som inte alltid når fram.
Men ibland visar Larsson att hon kan dominera vilka scener som helst.
Tänker framför allt på när hon får ”This one’s for you” att kännas som ett galet extranummer på den största scenen i Roskilde. Publikens glädje och energi är kvällens Instagram-ögonblick.
Detsamma gäller för den briljanta och tunga r’n’b-forceringen i ”Ain’t my fault”. Eller i samspelet mellan Zara och publiken i ”What they say”. Och så har hon ett extranummer som heter ”Lush life” också.
Kvällen bör nog betraktas som en generalrepetition inför större och bättre konserter i sommar.
Det dröjer nog inte länge förrän Zara Larsson levererar en totalshow av sång, dans, beats, arenahouse, popmelodier, feminism och r’n’b som lämnar de flesta långt bakom sig.
LÄS FLER KONSERTRECENSIONER HÄR!
Never forget you
Trummisen har nästan lika mycket feeling som publiken i inledningen.
What they say
Håkan Hellström-eufori när Zara Larsson får publiken att veva på armarna som om de för några sekunder inte bryr sig om sina telefoner.
Sundown
”Get on the bounce”-breaket räddar ett högst ordinärt och EDM-inspirerat nummer.
Girls like
Glöms bort så fort…
This one’s for you
… publiken börjar EDM-hoppa på en given signal. Kan inte minnas när det sist var ett liknande tryck på Gröna Lund.
Don’t let me be yours
Det mest imponerande här är att Zara till och med får såskoppen Ed Sheerans ”Shape of you” att låta tuff.
Make that money
Borde toppa Spotify, men jag föredrar studioversionen.
TG4M
Tjatig och syrefattig.
I can’t fall in love without you
Den lilla pianoslingan är lika romantisk som tidiga Coldplay. Men Chris Martin har aldrig sjungit om tillfällig impotens, så kallad vinballe.
I would like
Vem behöver ”Summerburst”-festivalen mot slutet av den här låten?
Ain’t my fault
Den stora Beyoncé-attacken. I sista droppet skakar marken igen.
Only you
Den fantastiska balladen skulle säkert ha träffat hårdare i en annan miljö.
So good
Precis som på skiva: godkänd 90-talsnostalgi.
Symphony
Kommer inte riktigt till sin fulla rätt, men den Clean Bandits-producerade melodin är emellanåt nöjesfältets mest hisnande attraktion.
Uncover/Carry you home/Rooftop
Det är nästan rörande hur långt Zara har kommit sedan sina äldsta hits. Och ”Rooftop” är fortfarande bland det bästa och mest upplyftande hon gjort.
Lush life
På sätt och vis 2000-talets moderna svar på ”Sommartider”.