Startsida / Inlägg

Halsey låter det kufiga stå tillbaka för hitsen

av Håkan Steen
Halsey
Halsey: rosor på kinden och nåt lite oklart i blick. Foto: Astralwerks

halseycoverRateHalsey
Hopeless fountain kingdom
Astralwerks/Universal

POP När Halsey debuterade för två år sedan kändes hon som en lite egen electrofågel i den moderna hitpopdjungeln. Hon hade vuxit upp med lika delar hiphop och rock i föräldrarnas cd-spelare, dyrkade Lady Gaga och The Weeknd men också Bright Eyes och Panic! At The Disco och lyfte nästan ännu hellre fram indiefilmmakare som Harmony Korine (”Kids”, ”Spring breakers”) och Larry Clark (”Kids”, ”Bully”) som tongivande influenser. ”High on legal marijuana/Raised on Biggie and Nirvana”, som hon sjöng i hiten ”New Americana”.
Albumet ”Badlands” varvade seriösa listambitioner med ett slags drömsk kufighet. I kombination med de ofta väldigt rättframma texterna om relationer, sex och droger mutade Ashley Nicolette Frangipane från New Jersey in en ganska personlig nisch i modern pop.
På uppföljaren ”Hopeless fountain kingdom” sjunger 22-åringen fortfarande påfallande rakt om sitt känsloliv. Skivan inleds med ett citat ur Shakespeares ”Romeo och Julia” och en sprucken relation ligger till grund för många av texterna. Vi får bilden av att det nya livet som turnerande popstjärna och flyktiga möten med både män och kvinnor kanske inte skapat särskilt mycket lugn i hjärtat. ”Lie”, ”Devil in me” och ”Bad at love” är typiska titlar.
Halsey säger till Rolling Stone att hon den här gången gått in mer för att skriva ”radiomusik”: ”Hopefully I’ll put my money where my mouth is on this album.”
Monsterproducenter och låtskrivare som Greg Kurstin (Adele, Ellie Goulding, Pink), Benny Blanco (Ed Sheeran, Rihanna, Katy Perry), Sia och The Weeknd har varit inkopplade och framgångarna för redan släppta singlarna ”Now or never” och ”Eyes closed” samt flera andra klistriga spår talar onekligen för att det här kan bli ett framgångsrikt album.
Men den där egensinnigheten från debuten, det indiekonstiga mitt bland alla hitkrokar, har tyvärr fått stå tillbaka en aning. Det låter inte riktigt lika mycket Halsey om Halsey längre, även om hennes persona alltjämt fascinerar. Och ”Sorry” är verkligen en lysande naken och ärlig pianoballlad.
BÄSTA SPÅR: ”Sorry”.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB