Startsida / Inlägg

Veckans singlar: klaustrofobisk pop och refrängdöden

av Per Magnusson

Skärmavbild 2017-06-09 kl. 13.09.18Fredag och nya singlar från några av våra största popstjärnor!
Ändå är känslan något av en tisdag på jobbet.

RateLorde
Sober
Universal
POP Den 20-åriga popstjärnan från Nya Zeeland släpper nu låtar från sitt kommande album ”Melodrama” i en rasande takt. Förra veckan kom ”Perfect places”, och så i dag denna. ”Sober” bygger på ett klaustrofobiskt beat. Att lyssna på låten känns som att vara instängd i en liten, liten låda och kippa efter andan. Utanför pockar en ondsint blåsorkester på uppmärksamheten. De slår med sina trumpeter och tromboner mot lådans utsida. Till slut spricker det tunna träet och orkestern marscherar in. Japp, popmusik anno 2017 kan vara en ganska utmattande upplevelse. Men plus i kanten för att Lorde och hennes team åtminstone inte gör det enkelt för sig.

RateSia
Free me
Monkey/Puzzle Music
POP Sia är en mycket begåvad låtskriverska, ingen tvekan om den saken. Rihannas ”Diamonds” och Beyoncés ”Pretty hurts” – båda skrivna av Sia – skojar man inte bort. Men nya singeln ”Free me” är inte en av hennes bästa dagar på jobbet. Till piano och svepande cello sjunger Sia med gråten i halsen i 4 minuter och 46 sekunder. Fler lager i uttrycket och låten kunde ha blivit mer än en snarkfest.

RateDavid Guetta, Justin Bieber
2U
Parlophone/Warner
POP Det talas om att den amerikanska duon The Chainsmokers har dödat poprefrängen. I stället har de ersatt den med ett lugnt, instrumentalt parti. Det här är inget nytt; edm-producenter har använt sig av detta trick länge, men möjligen har The Chainsmokers – med sina framgångar – slagit sista spiken i poprefrängens kista. David Guettas nya singel saknar refräng i ordets traditionella mening. Låten består bara av verser och ett, i motsatt till Chainsmokers, aningen fläskigare drop. Verserna – i vilka partyfransosen strör Justin Biebers sirapsstämma över fluffiga syntar – är också låtens osvikliga behållning.

RateYellow light
Pharrell Williams
Universal
POP För din information innan du trycker på ”play”-knappen: Pharrell Williams nya singel ”Yellow light” riktar sig till barn. Den är ledmotivet till den nya, animerade filmen ”Despicable me 3”. Men det gjorde även megahitten ”Happy”, som tonsatte föregångaren ”Despicable me 2”. ”Yellow light” består av ett repetitivt beat och en sångmelodi som är byggd kring endast tre toner. I refrängen rhymar den bilsköne ”whoopi do” med ”look at you”. Tror ni fattar grejen.

RateMiley Cyrus
Inspired
RCA/Sony
POP Precis som Pharell Williams uppträdde Miley CyrusAriana Grandes välgörenhetskonsert för offren i Manchester i söndags. Det var svårt att hålla tårarna borta, i synnerhet under Robbie Williams känslostorm och Katy Perrys mäktiga näve-i-luften-nummer. Cyrus gjorde ”Happy” med Pharell och även den här låten. Sitt fina syfte och titeln till trots är den inte Mileys mest inspirerade stund. Till tassande folktrummor och fioler sjunger Miley Cyrus först försiktigt för att sedan explodera i slutet. Raspet och hesheten i finalen är låtens lilla usp.

TIDIGARE ”VECKANS SINGLAR” FINNS HÄR!

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB