Kygos charterpop lite mer viktlös än kollegornas
avKygo
Kids in love
Kygo/Sony
POP Varje musikgenre som blir kommersiell stagnerar förr eller senare. Just nu äger trapmusiken listorna och beatsen blir allt mer generiska. I stället för att tänka nytt följer producenterna den rakaste vägen till streams.
Det tydligaste exemplet på ovanstående är edm-musiken. Få utmanade dess superrigida konventioner förrän norrmannen Kyrre Gørvell-Dahll lät sin tropiska house svepa över världen för fyra år sedan. Men redan på debuten ”Cloud nine” 2015 märktes det att Kygo inte riktigt vågade löpa den svala linan ut. Så sent som i september släppte 26-åringen ojämna ”Stargazing EP”, med den Noonie Bao-skrivna lägereldsballaden ”This town” som höjdpunkt.
Även på andra fullängdaren ”Kids in love” tar Kygo hjälp från Sverige, den här gången med låtar skrivna av Erik Hassle och Miss Li. Och även här viker han sorgligt nog av från sin musikaliska charterresa. Inledande ”Never let you go” påminner om Axwells & Ingrossos adaption av rockbandet Journey till någon form av samtida karaokepop. Addera tröttsamma gästerna One Republic.
Kygo är alltjämt fena på tropiska drops och studsande syntar, soluppgångsrefränger och stämningar så bekymmerslösa att tv-programmet ”Så mycket bättre” framstår som Ingmar Bergmans ”Persona”. Och någonstans i skärningspunkten mellan sin tropiska house och pop hittar han sin egen musik, lite mer viktlös än kollegornas. ”With you” låter som att sitta ensam på en balkong i Magaluf med utsikt över rödbrända britters magplask i poolen. Titelspåret, pianostänkaren ”Kids in love”, känns som Don Henleys ”Boys of summer” för 10-talet.
Men känslan är att Kygo vill vara alla till lags. Självklart finns det branschförväntningar på någon med 4,5 miljarder streams på sitt cv, men vill Kygo bli mer än ett The Chainsmokers i lusekofta får han anstränga sig lite hårdare än så här.
BÄSTA SPÅR: ”Riding shotgun”.