Veckans singlar: en soulkungs återkomst och ångest från Kanada
avEn svensk soulkung, några lyxrockare från Las Vegas, ett gäng ångestrockare från Montreal, en stockholmsk partyduo, en brittisk dj och en grupp från London som snart fyller två Ullevi har gjort veckans singlar.
Eric Gadd
Stay away från mig
Sojdelius & Sojdelius
POP Inte många artister över 50 klarar av att följa med sin tid. En hel del försöker, främst genom att omge sig med yngre musiker och rådgivare, men ganska få lyckas. Främst för att hungern och nyfiken inte längre finns kvar på samma sätt som när de var 22 och levde för sin karriär dygnet runt. Och kanske för att de inte heller riktigt vet varifrån de kommer. Eric Gadd har aldrig känts så. Under hela sin karriär har han blandat gedigen historisk musikkoll (jag är honom evigt tacksam för ett ”Sommar”-program på 90-talet där jag för första gången fick höra The Meters) med en ständig iver över att hålla koll på och förstå det nya. De gånger han har bytt spår och hakat på trender har det alltid känts som att han bottnat i det. När det nu kommer ny musik för första gången på fyra år får vi en ballad som melodiskt och stämningsmässigt är genuint mycket Gadd-soul men som i sin avskalade och lätt autotunade paketering närmast går att placera in mellan Frank Ocean och James Blake. Ihop med den livsvisa texten om att be någon gå av ren omtanke blir ”Stay away från mig” något av det bästa Gadd släppt ifrån sig.
The Killers
The man
Island/Universal
ROCK Första nya låten från The Killers på fem år är en oväntat funkig skapelse. Men inte mer funk än att tankarna snarare går till David Bowies ”Fashion” än till James Brown. Brandon Flowers sjunger självironiskt kaxigt om att han har pengar på banken och soppa i tanken och Garret ”Jacknife” Lee producerar fram en småkul bagatell som förmodligen blir en ny succé för Las Vegas-bandet. The Killers femte album kommer att heta ”Wonderful wonderful” och släpps senare i år. Den 1 juli spelar de på Bråvalla.
Arcade Fire
Creature comfort
Arcade Fire/Universal
ROCK ”On and on, I don’t know what I want/On and on, I don’t know if I want it”. Arcade Fire formulerar en modern ångestversion av Sex Pistols ”Don’t know what I want but I know how to get it” i en låt om självmord. Win Butler sjunger om kroppshets och självhat och hur kändiskultur och statusjakt driver fram snedvridna föreställningar om vad som är viktigt, uppenbarligen berörd av ett fans berättelse: ”She dreams about dying all the time/She told me she came so close/Filled up the bathtub and put on our first record”. Starka grejer. Musikaliskt kopplar Arcade Fire på ovanligt mycket elektronik men låter mer bekant än på förra singeln ”Everything now”.
Icona Pop
Girls girls
Ten
POP Aino Jawo och Caroline Hjelt har alltid haft en tydlig feministisk grund i sin partypop och här handlar det uttalat om att tjejer inte ska behöva skämmas för att festa och ligga bort the blues. Som alltid från duon en superdrivig låt, denna gång med coolt spartanskt arrangemang och pigg känsla av 80-talshouse.
Calvin Harris feat. Katy Perry, Pharrell Williams & Big Sean
Feels
Sony
POP Vårens singelsvit ”Slide”, ”Heatstroke” och ”Rollin’” har gjort det tydligt att Calvin Harris lagt edm-beatsen bakom sig till förmån för ett betydligt mer r’n’b- och hiphopinfluerat danssound. Stjärnspäckade ”Feels” är den här singelhögens mest gjutna hit, och så semesterreggae-laidback att man nästan häpnar. Teorier cirkulerar om att texten är riktad till Harris ex Taylor Swift men den skulle lika gärna kunna handla om vilka känslor som helst. Albumet ”Funk wav bounces vol 1” kommer 30 juni.
Coldplay
All I can think about is you
Parlophone/Warner
POP Den första låt jag tänker på är faktiskt Firesides ”Left rustle”. Men den sortens laddning är det inte fråga om här. Chris Martin verkar ha tänkt på vem det nu är han inte kan sluta tänka på så länge att han låter närmast utmattad, i alla fall till Coldplay drar i gång sitt karakteristiska arenamaskineri med en välgödd pompa som nu börjar kännas lite standardiserad. Då detta är öppningsspåret på kommande ep:n ”Kaleidoscope” (ute 30 juni) hade jag onekligen väntat mig mer. På söndag och måndag är de på Ullevi.