Zara Larsson låter som en stjärna
avZara Larsson
So good
TEN/Epic/Sony
POP ”So good” är Zara Larssons andra album men världen betraktar det som det första.
För det här är skivan som har till uppgift att bevisa om Zara från Enskede verkligen har vad som krävs för att ta plats där uppe med Katy Perry, Drake, Taylor Swift, The Weeknd, Justin Bieber, Rihanna och de andra giganterna.
Jag må vara färgad av mina svenska öron men vill påstå att det låter högst lovande.
Med singlar som ”Lush life” och ”So good” har Zara Larsson redan knockat fans runt hela klotet. Det är några av senare års starkaste hitlåtar på vilken skala som helst.
I dag är hon långt ifrån ensam om att göra musik uppbackad av hypermeriterade, superprofessionella låtskrivarteam som ansvarar för att varje liten del av en låt maxas till det yttersta – det är så all pop av den här typen görs nu för tiden – men för att det verkligen ska hända något krävs en artist och en vision framför mick och kamera.
Zara Larsson sjunger vilken text som helst med häpnadsväckande naturlighet, och rösten låter som att den har varit med om betydligt mer än vad som rimligen är möjligt på ynka 19 år. Ibland blir det lite svårt att få ihop hur hon som satt och var fnissig hos Skavlan härom veckan kan vara samma person som sjunger hjärtat ur kroppen i balladen ”Funeral”.
Den som har sett Larsson på en scen vet att hon även har så det både räcker och blir över av det där svårfångade som kallas utstrålning. Vilket givetvis också är en anledning till att hon redan har miljardmånga lyssningar av sina singlar på strömningstjänsterna.
”So good” är ett modernt popalbum som låter som ett modernt popalbum ska göra 2017. Det är en kommersiellt välslipad affär men samtidigt i varje spår präglad av Zara Larssons avväpnande personlighet.
Att hon har valt att anlita så många svenska låtskrivare och producenter skulle möjligen också kunna ha något med saken att göra. Abba, Roxette och The Cardigans slog utomlands inte minst för att de skrev anglosaxisk popmusik på ett sätt som infödda amerikaner och britter aldrig hade kunnat komma på att göra.
På ”So good” har bland andra Ed Sheeran och folk som jobbat med Michael Jackson och Justin Bieber hjälpt till. Men det är det de facto namn som Ana Diaz, Erik Hassle och Christian Waltz som ligger bakom några av de mest minnesvärda låtarna.
Och det låter allt annat än försiktigt kalkylerande. Larsson sjunger påfallande rakt och frankt om både sex och onani, och feminism är ett bärande tema.
Albumet balanserar skickligt mellan studsig upptempopop, frän r’n’b och hjärtslitande ballader. Allt är kanske inte superoriginellt eller allra längst framme vid kanten. Men det finns högst troligt fler hits bland de här 15 spåren än de fem singlar som vi redan har hört.
Framför allt är ”So good” väldigt mycket Zara Larsson. Hon låter som en stjärna.
”So good” släpps på fredag 17 mars.
BÄSTA SPÅR: ”Only you”. Jocke Berg och Petra Marklund märks bland låtskrivarna på balladen som vid sidan av titellåten är plattans starkaste stund. Lyssna på hur Zara Larsson sjunger i refrängen.
VISSTE DU ATT… Markus ”Mack” Sepehrmanesh, som har varit med och skrivit fyra av låtarna här, toppade Musikförläggarnas lista över fjolårets mest spelade och köpta låtar i Sverige, med tre låtar på topp 100: ”Lush life” och ”Ain’t my fault”, samt ”Girls like” som Tinie Tempah gjorde med Zara Larsson.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: Det är lätt att glömma, för så mycket har hunnit hända på tre år, men en hel del av det som är bra med Zara Larsson fanns redan på debutalbumet ”1”. Hör till exempel ”Rooftop”, ”Carry you home” och ”She’s not me”.
Så bra är albumet – låt för låt
What they say
”Whatever you do, just don’t believe what they say.” Zara Larsson har redan hunnit bevisa massor som sångare men i den här r’n’b-poppiga pepplåten står det klart att det mer än något är rösten som har gjort henne till vår starkast lysande internationella stjärna. Skriven av bland andra Olivia Waithe, som även skrivit till Michael Jackson och Rihanna.
Lush life
Ja, den här har ni ju hört, även om ni har bott under en sten de senaste två åren. Zara Larssons stora genombrottshit är fortfarande ett stycke klockren pop.
I would like
”En ganska rak partybanger med en hypereffektiv refräng som utan omskrivningar tar sig an svartsjuka och åtrå” skrev jag om den här när den kom i höstas och hur effektiv den än är bleknar den en aning i konkurrensen här.
So good
Citerar mig själv igen: ”Det är r’n’b-pop som både lyckas kännas hypermodern och dofta lite soft 70-talssoul” skrev jag om den senaste singeln, och lade till: ”’So good’ kan mycket väl bli hennes största succé hittills.” Så känns det fortfarade.
TG4M (Too good for me)
Lättfotad pop som drar åt tropical house-hållet, skriven av bland andra Mack och Linnéa Södahl som även fanns med på ”Lush life”. Zara lattjar loss hej vilt med autotuneeffekter.
Only you
”I don’t wanna shower even if I stink, ’cause I don’t wanna wash you off my skin.” För 22 år sedan sjöng Jocke Berg om att inte duscha i Kents ”När det blåser på månen” och som av en händelse finns han med som låtskrivare till den här låten också. Larsson gör sitt livs hittills största sånginsats när hon skildrar känslan av intensivt blossande förälskelse: ”No one’s ever touched me like I touch myself/No, nobody else/Only you”.
Never forget you
Första gången Larsson gjorde väsen av sig i USA och som låtskrivare var när hon släppte den här duetten med brittiske Uzo ”MNEK” Emenike. Har två år på nacken men försvarar sin plats på albumet.
Sundown
Larsson tar hjälp av bland andra norska fantomproducenterna Stargate för att försöka gifta ihop sin r’n’b-pop med modern reggae. Nigerianske sångaren och rapparen Wizkid lägger några rim men det slår kanske inga gigantiska gnistor kring mötet.
Don’t let me be yours
Det är möjligen inte en total slump att skivans minst spännande låt har Ed Sheeran bland låtskrivarna. En ganska basic halvballad. Som säkert kan bli en radiohit.
Make that money
Låtskrivare som Daniel Ledinsky och Erik Hassle lyfter fram r’n’b-sidan hos sångerskan längre än någonsin. Rihanna-doftande powerballad som uppmanar tjejer att ta för sig och följa sina drömmar. Svår väg att gå men Larsson landar rätt.
Ain’t my fault
Cool, frän lekstuge-r’n’b som snabbt vecklade ut sig till ännu en tung hit när den släpptes i höstas.
One Mississippi
Premiärspelades redan på festivalerna i somras. Tung, dov, mäktig powerballad med vinylknaster och en dos välbehövligt mörker. Smärtan känns när Larsson sjunger om en relation som gör båda parter illa.
Funeral
Stark ballad som dansar i verserna och fäller mörka tårar i refrängen. Larsson får hjälp med låtskrivandet av bland andra Ana Diaz.
I can’t fall in love without you
Svenska trion Hampus Lindvall, Jerker Hansson och Christian Walz ligger bakom den här öppenhjärtiga pianoballaden om ett ex som inte går att komma över. ”Don’t you think I give a fuck ’bout who you fuck”, sjunger Larsson.
Symphony
”Leave them smiling” heter det ju, och Zara Larsson lämnar oss med ljus och hopp efter tre blå ballader. ”Symphony” är ett stycke lättstudsande uppåtpop som kanske inte hör till albumets största stunder men troligen hade haft en god chans att sopa hem Melodifestivalen. Brittiska Clean Bandit, kända för att blanda modern pop med klassiska influenser, har varit inblandade.